Batteripaket, pannlampor

Står i begrepp att köpa en pannlampa med kombination av LED och halogen. Det hetaste alternativen är Petzl Myo LED 3 eller Petzl Duo LED 3/5.

Jag vet dock inte om jag ska välja batteripaket på huvudet eller separat batteripaket. Jag bor i Umeå så det kan bli rejält kallt vilket talar för separat paket men samtidigt vill jag kunna jogga med lampan och då vore det skönare att slippa ett batteripaket som slänger i en ficka elle i ett bälte.

Vilka är era erfarenheter? På huvudet eller i fickan?

Lite aspekter på vala av lampa vore också kul.

/Andreas

PS. Har redan läst tråden om Petzl Myo så ni behöver inte länka den DS.
 
Om du skall löpa med lampan tycker jag att alternativet med batteripacket på huvudet(duo3/5) går bort helt. Iofs är det "bara" 4st AA batterier, men jag tror nog att det blir skumpigt och klumpigt.

Fördelarna med ett separat batteripaket(ex. duobelt 5) är:
1. Längre brinntid pga större batterier.
2. Vid kyla är det verkligen att rekommendera att hålla batterierna varma. Mycket stor skillnad på brinntid på kalla vs. varma bätterier.
 
Förutsatt att batteripacket är av rimlig storlek och vikt är det inte så svårt att kasta ihop en batterisele så man kan ha det stadigt under jackan - t ex saluförs ett antal varianter i liggunderlagsmaterial till orienterare. Svenska mästaren (ja, i herrklassen) i natt-OL använder en modifierad sport-BH att ha batteripacket (bara marginellt större än 5 st R6) i.
 
Jag har en Duo Belt LED 8 och batteripacket är (utifrån mina referensramar) otroligt smidigt och behändigt. 4 vanliga batterier av mellanstorlek, en lätt batterihållare och så en bra robust liten väska. Väger nästan inget och slinker ner i en ficka eller hängs lätt i bältet.

Jag har visserligen inte provat att jogga med den och jag var dessutom ute efter maximal (bokstavligen) livslängd på ljuskällan, men jag har dock klättrat och kravlat på de mest besvärliga ställen... - och jag tänkte inte på att jag hade ett batteripack förrän jag skulle ta av mig det hela!

Jämfört med äldre Silva-lampor och Oldham gruvlampor är det en enorm skillnad.
 

Liknande trådar