Det diskuteras mycket om batterityper och batterilivslängd för GPSmottagare. Det finns många olika åsikter och uppfattningar om detta men jag kunde inte hitta några faktiska mätningar som underlag för diskussionerna. Så för några månader sedan bestämde jag mig för att göra en serie mätningar.
Jag har använt en Garmin eTrex Venture för testen. Jag har satt trackloggen på tidsintervall och 1 minut. Den har legat på balkongen med halva himlen skymd och har tappat kontakt under 1 –2 minuter några gånger under varje mätning. Mätningarna har utförts så att jag satt i nya/nyladdade batterier, slagit på GPS'en och lagt den vid balkongräcket. Den har sedan legat där tills den stängt av sig själv. Trackloggen har lästs över till OziExplorer och tiden har avlästs från första till sista punkten i trackloggen.
Jag har mätt drifttiden med tre olika batterimodeller av två olika typer. Alkaliska från IKEA för 24kr/10st, alkaliska Duracell M3 för 55kr/4st och NiMh GP 1600mAh. Mätningar har gjorts vid utetemperatur ca 0° och ca -10°. Några mätningar har också gjort med batterisparfunktion aktiverad.
Vissa mätningar har upprepats några gången andra har bara gjorts en gång. Det betyder att det statistiska underlaget är obefintligt. Därför kan man inte ta resultaten alltför bokstavligt men det ger ändå en fingervisning om skillnaderna mellan olika batterityper.
När det gäller alkaliska batterier så kan man inte tillgodogöra sig hela kapaciteten under en kontinuerlig urladdning, i alla fall inte med den relativt höga ström (ca 150mA för Venture) som en GPSmottagare drar. Om de får vila 12 timmar kan de driva GPS'en i ett par timmar till. Vid jämförelsen här redovisar jag endast tiden för den första urladdningen för alkaliska batterier, eftersom jag tycker att det är mest intressant för en GPSmottagare.
Sammanfattning av drifttidmätningarna.
Batteri 0° -10° 0°+bs -10°+bs
IKEA 5,5 4 9,5 4
Duracell 9,5
NiMh GP 10,5 10,5 13
Slutsatserna man kan dra av detta är att billiga alkaliska batterier har en begränsad drifttid vid låga temperaturer. Dyra alkaliska batterier ger en drifttid jämförbar med NiMh men till ett betydligt högre pris/timme. NiMh ger något längre tid än de dyra alkaliska och tiden påverkas inte i det här temperaturintervallet. Batterispar ger ca 30% längre drifttid men mätningarna hittills är inte entydiga.
I sommar ska jag komplettera med mätningar i +20°. Till nästa vinter ska jag komplettera luckorna i tabellen ovan samt göra mätningar i -20° och då även med litiumbatterier.
Jag har använt en Garmin eTrex Venture för testen. Jag har satt trackloggen på tidsintervall och 1 minut. Den har legat på balkongen med halva himlen skymd och har tappat kontakt under 1 –2 minuter några gånger under varje mätning. Mätningarna har utförts så att jag satt i nya/nyladdade batterier, slagit på GPS'en och lagt den vid balkongräcket. Den har sedan legat där tills den stängt av sig själv. Trackloggen har lästs över till OziExplorer och tiden har avlästs från första till sista punkten i trackloggen.
Jag har mätt drifttiden med tre olika batterimodeller av två olika typer. Alkaliska från IKEA för 24kr/10st, alkaliska Duracell M3 för 55kr/4st och NiMh GP 1600mAh. Mätningar har gjorts vid utetemperatur ca 0° och ca -10°. Några mätningar har också gjort med batterisparfunktion aktiverad.
Vissa mätningar har upprepats några gången andra har bara gjorts en gång. Det betyder att det statistiska underlaget är obefintligt. Därför kan man inte ta resultaten alltför bokstavligt men det ger ändå en fingervisning om skillnaderna mellan olika batterityper.
När det gäller alkaliska batterier så kan man inte tillgodogöra sig hela kapaciteten under en kontinuerlig urladdning, i alla fall inte med den relativt höga ström (ca 150mA för Venture) som en GPSmottagare drar. Om de får vila 12 timmar kan de driva GPS'en i ett par timmar till. Vid jämförelsen här redovisar jag endast tiden för den första urladdningen för alkaliska batterier, eftersom jag tycker att det är mest intressant för en GPSmottagare.
Sammanfattning av drifttidmätningarna.
Batteri 0° -10° 0°+bs -10°+bs
IKEA 5,5 4 9,5 4
Duracell 9,5
NiMh GP 10,5 10,5 13
Slutsatserna man kan dra av detta är att billiga alkaliska batterier har en begränsad drifttid vid låga temperaturer. Dyra alkaliska batterier ger en drifttid jämförbar med NiMh men till ett betydligt högre pris/timme. NiMh ger något längre tid än de dyra alkaliska och tiden påverkas inte i det här temperaturintervallet. Batterispar ger ca 30% längre drifttid men mätningarna hittills är inte entydiga.
I sommar ska jag komplettera med mätningar i +20°. Till nästa vinter ska jag komplettera luckorna i tabellen ovan samt göra mätningar i -20° och då även med litiumbatterier.