Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Batteriförvaring R6
- Trådstartare thureb
- Start datum
Vid lägre temperaturer sker de elektrokemiska reaktionerna i batteriet långsammare varvid självurladdningen blir låg. Samtidigt sjunker kapaciteten radikalt pga. detta.
Självurladdningen vid en skridskotur är helt klart försumbar, både för ett NiMH batteri och ett Alkaliskt batteri. Förvara därför batteriet nära kroppen där det håller sig varmt, så att kapaciteten ej försämras på grund av att batteriet är kallt när du väl behöver byta. Det kan även vara lönt att ha detta i åtanke vid förvaring av GPS:en under färd. Så nära kroppen som möjligt mao.
Kortfattat:
Låg temperatur = låg självurladdning, låg kapacitet
Hög temperatur = hög självurladdning, hög kapacitet
Som skydd till batteriet borde en vanlig fryspåse duga utmärkt. Förutsatt att du ej åker i så pass tunna kläder att batteriet behöver lite isolering kring sig för att hålla kroppstemperatur.
Mer info om batterier
Den viktigaste infon för dig på den sidan torde vara urladdningskurvorna för olika AA-batterier. Här kan du se hur spänningsfallet sker i AA-batterier med olika batteriteknik. Ett Li-on AA batteri skulle förbättra din driftstid avsevärt.
Självurladdningen vid en skridskotur är helt klart försumbar, både för ett NiMH batteri och ett Alkaliskt batteri. Förvara därför batteriet nära kroppen där det håller sig varmt, så att kapaciteten ej försämras på grund av att batteriet är kallt när du väl behöver byta. Det kan även vara lönt att ha detta i åtanke vid förvaring av GPS:en under färd. Så nära kroppen som möjligt mao.
Kortfattat:
Låg temperatur = låg självurladdning, låg kapacitet
Hög temperatur = hög självurladdning, hög kapacitet
Som skydd till batteriet borde en vanlig fryspåse duga utmärkt. Förutsatt att du ej åker i så pass tunna kläder att batteriet behöver lite isolering kring sig för att hålla kroppstemperatur.
Mer info om batterier
Den viktigaste infon för dig på den sidan torde vara urladdningskurvorna för olika AA-batterier. Här kan du se hur spänningsfallet sker i AA-batterier med olika batteriteknik. Ett Li-on AA batteri skulle förbättra din driftstid avsevärt.
Plastpåse fungerar nog hyfsat men jag har funderat på att skaffa en burk gjord speciellt för detta ändamål:
http://www.bugeyedigital.com/product_main/bug-bh44aa.html
Finns en affär i GBG som nog kan ha denna typ av prylar men jag har inte kollat där ännu.
-Palle
http://www.bugeyedigital.com/product_main/bug-bh44aa.html
Finns en affär i GBG som nog kan ha denna typ av prylar men jag har inte kollat där ännu.
-Palle
thureb; sa:Hej.
Om man vill registera en heldag på skridsko i sin GPS behövs reservackar. Hur förvarar ni reserv respektive använda NiMH-R6? Finns det någon lämplig burk? Bör burken förvaras i fickan om det är kallt?
Thure
Jag skulle vilja flytta ur batterierna från gps:en till en batteribox inne på kroppen, och sen mata gps:en emd ström via en sladd från boxen.
Då skulle man kunna förvara batterierna varmt och ändå ha gps:en framme och tillgänglig..
Man kanske kan mata Garmins modeller med 3v också via data/ström kontakten?
Eller måste man koppla ihop flera batterier så man får ihop 12 v?
/Bo
Prova GP NiMH
Läs f ö Per Brunes utvärdering på nedanstående tråd, den ledde till mitt inköp.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254
/Benny
Möjligen är jag helt fel ute men jag skjuter ändå. Jag har GP NiMH batterier med en kapacitet på 1800mAh. Dom använder jag till min Garmin Venture på varenda skridskotur. Den är på hela tiden och är fäst på ryggsäckens axelrem. När jag kommer hem tankar jag över log filen på min dator och då är batteriet inte slut, även då det är kallt. Laddtiden är 1 timma med GP:s laddare Power Bank Smart. Jag har slutat ta med mig reservbatterier.thureb; sa:"Om man vill registera en heldag på skridsko i sin GPS behövs reservackar"
Thure
Läs f ö Per Brunes utvärdering på nedanstående tråd, den ledde till mitt inköp.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254
/Benny
Innan jag spånar vidare i det här ämnet måste jag ställa ett par frågor till Thure.
1. Använder du GP:s NiMH AA batterier med 1800mAh kapacitet?
2. Hur många batterier sitter det i GPS:en?
3. Vilken GPS-modell är det?
4. Brukar du förvara GPS:en nära kroppen (innerficka) där den håller sig varm?
Iden med ett separat batteripack är inte alls dum. Är man ute efter kapacitet för längre dagsturer borde flera AA-batterier av NiMH typ duga utmärkt.
För längre strapatser är inte NiMH särskilt lämpligt pga. hög självurladdning. Man borde kunna finna passande Li-on mobiltelefonsbatterier att använda istället. Då blir självurladdningen betydligt lägre än med NiMH. Nackdelen är att mobilbatterierna sällan har högre kapacitet än 1200mAh, men det går ju bra att använda flera.
Angående spänning till GPS:en skall det väl gå bra med i lägre spänningar anslutna till laddningskontakten. Detta kräver ju dock batterier internt i enheten, vilket bör bli ganska ineffektivt. Men de flesta GPS:er har väl 2st AA batterier och ca. 3V internt?
1. Använder du GP:s NiMH AA batterier med 1800mAh kapacitet?
2. Hur många batterier sitter det i GPS:en?
3. Vilken GPS-modell är det?
4. Brukar du förvara GPS:en nära kroppen (innerficka) där den håller sig varm?
Iden med ett separat batteripack är inte alls dum. Är man ute efter kapacitet för längre dagsturer borde flera AA-batterier av NiMH typ duga utmärkt.
För längre strapatser är inte NiMH särskilt lämpligt pga. hög självurladdning. Man borde kunna finna passande Li-on mobiltelefonsbatterier att använda istället. Då blir självurladdningen betydligt lägre än med NiMH. Nackdelen är att mobilbatterierna sällan har högre kapacitet än 1200mAh, men det går ju bra att använda flera.
Angående spänning till GPS:en skall det väl gå bra med i lägre spänningar anslutna till laddningskontakten. Detta kräver ju dock batterier internt i enheten, vilket bör bli ganska ineffektivt. Men de flesta GPS:er har väl 2st AA batterier och ca. 3V internt?
GP 2000 mAh
Jag använder ett par GP 2000 mAh i en Garmin Legend som jag har i topplocket på ryggsäcken. När det var blåsigt och -10 - -15 grader härom veckan så kollade jag laddningsindikatorn på första lunchen och då den stod rätt lågt så passade jag på att byta ackar.
Jag har ännu inte varit med om att 2 fulladdade ackar tagit helt slut på en dagstur men ibland blir mina turer långa dvs 12 timmar och mer och då lär jag behöva extra ackar åtminstone om det är rejält kallt.
Dessutom glömmer jag ibland bort att ladda ackarna inför en tur och då är det bra att ha en backup.
Jag skulle inte ge mig iväg på en tur utan extra ackar till video- eller digitalkameran heller. Strömmen har en förmåga att ta slut när man bäst behöver den.
Thure
Jag använder ett par GP 2000 mAh i en Garmin Legend som jag har i topplocket på ryggsäcken. När det var blåsigt och -10 - -15 grader härom veckan så kollade jag laddningsindikatorn på första lunchen och då den stod rätt lågt så passade jag på att byta ackar.
Jag har ännu inte varit med om att 2 fulladdade ackar tagit helt slut på en dagstur men ibland blir mina turer långa dvs 12 timmar och mer och då lär jag behöva extra ackar åtminstone om det är rejält kallt.
Dessutom glömmer jag ibland bort att ladda ackarna inför en tur och då är det bra att ha en backup.
Jag skulle inte ge mig iväg på en tur utan extra ackar till video- eller digitalkameran heller. Strömmen har en förmåga att ta slut när man bäst behöver den.
Thure
Burken är funnen.
Köpte denna i somras. http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=jj_01011>ID=941b663b27bad5fe1d92b3e244ae09e4
Thure
Köpte denna i somras. http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=jj_01011>ID=941b663b27bad5fe1d92b3e244ae09e4
Thure
Palle_Z; sa:Finns en affär i GBG som nog kan ha denna typ av prylar men jag har inte kollat där ännu.
Vilken affär i Gbg? Jag är nog också intresserad av sådana burkar.
MvH
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg