På min 60CS går det att ställa in batterityperna alkaliska och NiMH, och det är säkert samma på 60CSx. Anledningen är att dessa batterier har olika urladdningsförlopp.
Ett nytt alkaliskt batteri har en spänning på 1,5 V, och när man använder det sjunker spänningen i jämn takt ner till någon stans strax under 1,0 V. När halva kapaciteten är förbrukad ligger spänningen alltså på omkring 1,25 V. (Siffrorna är hämtade ur mitt allt sämre minne, men de stämmer nog ganska bra.)
Ett nyladdat NiMH-batteri har en spänning på ca 1,25 V. Men till skillnad mot det alkaliska batteriet behåller den ungefär samma spänning under större delen av sin driftstid. Så när batteriet nästan är urladdat har det fortfarande en spänning på omkring 1,25 V.
Därför går det inte att använda samma metod för att mäta hur urladdade de olika batterityperna är. En mätare för alkaliska batterier skulle ju säga att ett nyladdat NiMH-batteri bara var halvfullt.
Ang. att ladda upp lösa batterier i apparaten kan man väl säga att ingen förnuftig tillverkare möjliggör det. Om det ändå går har tillverkaren nog lagt in någon form av hinder som gör att bara deras egna, uppladdningsbara batterierna får plats, eller utformat dem på något speciellt vis att apparaten kan skilja dem från vanliga batterier.
Det påstås att det finns risk att vanliga batterier exploderar om man försöker ladda upp dem. Jag har inte tyckt att jag har haft anledning att kolla om det är sant. (För många år sedan hade jag en kollega som hette Jocke, och han hade läst att det var risk att ägg exploderade i mikrovågsugnen. Han kollade, och det stämde. Det uppstod ett akut behov av ett omfattande rengöringsarbete i ugnen. Det satt äggrester precis överallt (och kanske också under allt).)
AndersLj