Båtfrågor om Tjulträsket och Tärnasjön

Vi tänkte börja planera inför sommaren, någon gång i slutet av juli troligen.

Missar man något väsentligt om man åker båt någon av de sträckorna på väg mellan Ammarnäs och Hemavan? Det jag hittade när jag sökte var sträckans roligaste etapp förbi Aigert och en fin sandstrand vid Tärnasjön, samt en massa myrar och mygg vid Tärnasjön. Någon som håller med eller är emot?

Googlade fram Ammarnäs båttaxi som kör över Tjulträsket, är det de som gäller? Den verkade gå från slutet av landsvägen, går det i så fall att åka buss ända dit, eller är det taxi eller gå en massa kilometer längs landsvägen som gäller?

Vem kör över Tärnasjön? Och när på dagen? Hittade här i forumet att den som kör kommer upp till stugan på kvällen och frågar om någon vill åka nästa dag, men om man bor i tält, kan man åka en annan tid och vem frågar man?
 
Jag har gått längs Tärnasjö två gånger och skulle definitivt ta båten om jag gjorde det en gång till. Stigen går långt från sjön, minns att det var stenigt, men visst är sand(grus)stranden fin. Mitt råd, ta båten till första bron för dem ska ni inte missa. Kanske båten kan ta en avstickare till stranden? Jag har både vandrat och åkt båt sträckan Ammarnäs -Syterstugan. Det är lättvandrat och fint att gå. Dessutom finns det en underbar bastu och badsjö vid Aigert. Båtskjuten tog vi för att vi hade barnen med, de var då 6 och 8 år. Vi åkte egen bil till båtlänningen.
 
Om ni inte har ont om tid tycker jag absolut ni ska gå förbi Aigert och över fjället ovanför Tjulträsket. Det är en fin vandring med vidsträckta vyer. Längs Tärnasjön får man däremot gå i spenaten, men det är ju bara ett par timmar och en del av helhetsupplevelsen. Men visst, ligger båten och väntar skulle jag kanske inte tacka nej...........

Skulle ni ändå åka båt över Tjulträsket tror jag man måste gå från/till Ammarnäs eller tigga skjuts med någon. Bussen går bara till byn och den enda gång jag sett en taxi här var när ett försenat tåg i Vännäs fick bjuda oss på resan till Ammarnäs!

Lycka till, Pelle
 
Tobbe, som kör båttaxin över Tjulträsket, kan nog fixa transport till båtlänningen.
En trevlig båttur, han känner till omgivningarnas historia.

Fossa, nog var det väl Servestugan du menade (och det är nog dessutom några kilometer att gå till den från båten också)? = )

Om man är i tidsnöd men inte vill åka båt kan man, om man fixar transport till Tjulträsket, gå leden längs dess norra sida. Lite trist vandring dock men man sparar en vandringsdag jämfört med att gå Kungsleden förbi Aigert.
 
Inte direkt tidsbrist, men jag har en 9-åring med mig, så det vore bekvämt att ersätta någon sträcka med båt om den inte är så upphetsande. Men dottern gillar att bada, så stränder och badsjöar är uppskattade också.
 
Sträckan Ammarnäs - Aigert - Servestugan är det absolut inget fel på.
Relativt kort upp til Aigertstugan, 8 km, med bastu och liten badsjö. Fin topptur upp på Stor-Aigert under etappen Aigert - Serve om man har tid). Fin vy ända in i Norge från passet över Juovvatjåhkka. Strax före Servestugan går leden över en maffig fors.
Allt detta missar man om man tar båten över Tjulträsket.

Sträckan Aigertstugan - Servestugan bör dock kanske delas upp i två om man är 9 år?
 
Jag har gått längs Tärnasjö två gånger och skulle definitivt ta båten om jag gjorde det en gång till. Stigen går långt från sjön, minns att det var stenigt, men visst är sand(grus)stranden fin. Mitt råd, ta båten till första bron för dem ska ni inte missa. Kanske båten kan ta en avstickare till stranden? Jag har både vandrat och åkt båt sträckan Ammarnäs -Serverstugan. Det är lättvandrat och fint att gå. Dessutom finns det en underbar bastu och badsjö vid Aigert. Båtskjuten tog vi för att vi hade barnen med, de var då 6 och 8 år. Vi åkte egen bil till båtlänningen.
 
Det låter vettigt att gå via Aigert och ta båt på Tärnasjön, har vi kommit överens om jag och dottern. Då blir det 67 km att gå, det planerar vi 7-8 dagar för. Nu är det bara att längta! :)
 
Vill ni förenkla nerfarten i Hemavan går det att ta sittliften ner. Kolla när den går. Det är ganska långt att gå efter att man kommer till slalombackarna innan man är nere vid parkeringen. Lycka till!
 
Ja, det är ju en bra idé, det går alltså att ta den ner också? (Om vi inte vänder på rutten, men Ammarnäs-Hemavan känns bättre p.g.a. bussresan hem blir enklare än dit.) Vi gick en runda runt Sytertoppen fram till Syterstugan för 2 år sen, och det var ju inte helt lätt att ta sig varken upp eller ner. Vi hade tänkt ta den upp då, men det var stängt p.g.a. åska.
 
Jag har åkt både upp och ner med sittliften sommartid i Hemavan. Kolla noga när den går. Sist jag åkte med den var när jag besteg norra Sytertoppen med sonen. Då kom vi upp men blev upplysta om att de skulle ha stängt den dag vi behövde den för nerfärden. Vi gick ner under den, längs cykelspåren, och det gick också bra.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg