Bastu eller cykel?

När man läser instruktionstavlor på olika gym står det ofta "värm upp med 10 minuter cykel eller löpning på bandet". Nu undrar jag ifall detta verkligen är adekvat uppvärmning om man ska träna överkroppen.
När man springer rör man överkroppen en del men med cykel sitter man ju mest still. Svettig blir man förvisso, men det utan att röra överkroppen. Om uppvärmning är att känna sig varm (svettig) torde 10 minuter i bastun funka lika bra. Eller tänker jag fel?

/D
 
Bra fråga

Jag har tänkt ungefär samma tankar men jag har tyvärr inget svar. Du blir ju varm på så sätt att du får i gång hjärta/lungor om du cyklar men det blir ju inte musklerna på överkroppen. Vet inte om det räcker med att "starta systemet" eller om det är de specefika musklerna som skall bli varma?? Vi får hoppas att det är någon annan som kan svaret.

MVH Daniel (som inte har någon aning utan bara ordbajsar....)
 
Jag svamlar väl lite jag med:)

Handlar inte uppvärmning om att sätta igång förbränningsprocesserna i kroppen?

Om vi jämför med en bilmotor så startar den visserligen snabbt men den går inte optimalt förrän den blivit varm.
 
Förutom att få ut blod till musklerna borde en stor fördel
vara att man under mer kontrollerade former mjukar upp
kroppen och sträcker ut muskler och senor.

Lättare stretching innan ett pass är klart underskattat.
 
Inte för att jag heller vet så...

... exakt men boxare brukar ofta värma upp genom att ta en lång varm dusch innan de börjar fajtas. Så det kanske inte är helt dumt med en bastu innan heller.

Annars kan du ju göra som en triathlet som jag hört talas om gjorde. Han ställde in träningscykeln i bastun och körde. Sug på den...

Annars kan du ju springa på händer på löpbandet. Eller kanske inte ändå... ;-)

Stalle
 
Jag har då aldrig träffat någon boxare som värmt upp med en lång varm dusch innan match. Visserligen är det ett flertal boxare som sitter i bastun innan invägning förr att komma ner i rätt vikt, men i uppvärmningssynpunkt känns det inte som rätt metod.

Ett bättre alterativ till cykeln eller löpbandet kan väl vara att köra ett allroundpass med styrkeövningar för överkroppen i ett ganska högt tempo i ca 10 minuter (att du bör köra med enbart lätta vikter behöver jag väl knappast tillägga) följt av lite stretching innan du sätter igång på allvar. Det viktigaste torde ju vara att få lite pump på hjärtat samt att "värma" upp just de senor, leder och muskler som skall tränas.

Jag skulle iallafall inte värma upp med några set bänkpress innan ett löppass...

// Boxarn
 
Löpbandet+Roddmaskinen

Har funnit att 5 minuter på löpbandet för att sedan köra 5 minuter på roddmaskinen funkar bra för mig.
Sedan kör jag alltid ett uppvärmningsset på 50% av den tänkta vikten i varje övning med en 15 reps ungefär.
 
Uppvärmning gör bla att:

*blodkärlen utvidgas så att mer syre kan transporteras
*högre temp i musklerna ökar dess rörlighet
*förbränningen ökar
*svettningen sätts igång i lagom takt o hindrar en för snabb överhettning
*mjölksyraproduktionen reduceras
*uppvärmning innan hård trän gör att ansträngningen i den hårda trän känns lägre

det spelar inte stor roll om du cyklar, springer el kör rodd...förvisso om du är tävlingscyklist o ska värma upp innan ett tävlingslopp kanske.

Intensiteten i ansträngningen ska gradvis höjas med 25 till 45 slag från din mjölksyratröskel. minst 10min uppvärmning. uppmjukning av de specifika muskler o leder man sedan tänkt tex styrketräna kan vara att föredra.

kom ihåg att allt är mkt individuellt! det råder mga delade meningar kring betydelsen av stretching. den nyaste vetskapen säger att muskelkapaciteten minskar m ca 15% o är ihållande upp till 2tim, om man stretchar före trän/tävl.
linnéa
 
Brottare...

Som f.d. brottare så har jag innan invägning suttit i bastun för att svettas ut vätska för att gå ner de där sista hektona som man ligger över sin viktklass...

Annars har jag hört av ryska brottningstränare att de bl.a. i början på 90-talet bytte om i bastun inför träningspassen, för att inte behöva värma upp (lika länge), och därmed kunna träna teknik längre på ett pass...
 
Bastu värmer huden!!!

När du sitter i en bastu så värmer du mer på huden än inuti kroppen. Dessutom om du sitter länge så börjar du ju förlora massa viktig vätska, och så blir du trött av värmen... blir jag iaf...
Om du ska på gymmet och vill värma upp så kan du ju lägga dig under skivstången och köra bänk med bara stång, den brukar väga 20 kg och är perfekt att köra runt 50 ggr, efter det kan du ta ett par situps och sen lite armhävningar och rodd är nog jävlit bra skulle jag tro, borde vara den absolut bästa uppvärmningen nu när jag tänker efter!
 
Cykel & rodd...

Brukar köra cykel och rodd-maskin som uppvärmning, alternativt till rodden är lite "svängande" på armarna i olika riktningar och sedan 10min sandsäck...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tango Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube? Träning och hälsa 12
tango Sluta svettas : duscha varmt eller kallt? Träning och hälsa 27
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
johan01 triathlon - att crawla eller inte crawla.. Träning och hälsa 10
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
mattiase Cykel- eller roddmaskin Träning och hälsa 3
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
marmeladen GPS-pod eller foot-pod? Träning och hälsa 10
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
schweingaard Orienteringsskor eller löpskor Träning och hälsa 24
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Bengtpg Oronsnackor eller horlurar? Träning och hälsa 9
i Grycksbo polar eller sigma pulsklocka? Träning och hälsa 22
Sandra E Saltets vara eller icke vara Träning och hälsa 9
walkerboh Myt eller sanning? Träning och hälsa 2
EvaA Hur lägga upp cykel- och löpträning? Träning och hälsa 5
puff Träningskompis klättring,cykel,löp... Träning och hälsa 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg