Barnsele

Storleken har betydelse!

Någon ålder går inte och säga, utan det handlar helt och hållet om hur stor barnet är. Man kan använda en vanlig sele då barnet vuxit i den, så att den sitter säkert, även om man trillar upp och ner.

Jag har hållt i pröva-på klätterdagar på klätterväggar.
Då har det gått med vanliga selar på riktigt små (Ett par år bara) barn med. Men då har lite special inknäppningar gjorts, så det är inget att rekomendera.
På barn som är väldigt smala kan det vara svårt att hitta en sele som går att spänna in så mycket så den sitter bra.

/ Lasse

5 kanske

Jag är fel person att svara, har inga barn ännu. Men jag har också hissat ett antal vid prova-på-dagar och mina erfarenheter säger att det funkar ganska bra med en XS sele på kanske 4-5-åriga barn. Det är som sagt svårt att säga generellt eftersom även barn varierar mycket i storlek.

Jag är med och anordnar klättring för barn i åldern 7 till 12 år och jag upplever att storleken och val av sele varierar mycket oavsett ålder.

Men trenden ser ut som:
Sjuåringarna måste fortfarnade använda helkroppssele.
Från tio år börjar de kunna använda de mindre icke helkropps selarna och ibland även den mest reglerbara typen av vuxenselarna.

/Joakim

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg