Barnsele för säkerhet?!

Hej!
Vi ska åka till Schweiz om några dagar och har med oss vår son på 2 år. Är det någon som har något bra tips på hur man säkrar barn på vandringar där det kan finnas branta partier. Vi ska inte gå några längre turer och vi kommer att ha bärstol men man måste ju kunna släppa lös barnet liet också!

Finns det möjligtvis selar att få tag i?

Tacksam för tips!

Hej,
jag har upplevt samma problem. Det är svårt att hitta något som fungerar bra. Min lösning har varit ett 5 m plattband som jag satt som swami på barnen men det känns inte hundraprocentigt man kan inte dra åt så hårt så att det känns riktigt bra. När barnen blir lite äldre(4 ungefär) så finns det vanliga helkroppsselar man kan använda.

Vidare så tycker jag det är olustigt att bära barnen i riktigt brant terräng eftersom ett litet misstag får så oerhörda konsekvenser. Håller mig gärna på stigar.

Lycka till och var försiktig!

/Johan

Hej!

Tack för det tipset!
Vi kommer att hålla oss enbart på riktiga, upptrampade stigar. Det är just det att om man "springer" någon meter brevid så blir det brant fort.
Jag är själv van med dessa stigar sen jag var barn och jag tror att mina föräldrar band fast mig i ett vanligt rep... det var då det :)

En undran bara; vad är swami?

Tack igen!

/Linda

Hej igen,
en swami är helt enkelt en någorlunda bred slinga som man lindar runt midjan några varv och knyter. I fallet med barnen så har jag använt ett långt plattband och lagt det några varv runt midjan på barnen knutit ordentligt och använt resten av plattbandet att säkra barnen med. Det är bra att knyta en loop och trä handen i.

God tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Säkerhet och TV-tävlingar Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg