Förkortad repris från
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6859 (där det nog finns fler tips)
I Derek Hutchinson’s eminenta bok "The Complette Book Of Sea Kayaking" beskrivs hur man gör en ballast med bly och fästen i kajaken. Vill man inte använda bly (dyrt, tungmetall etc.) kan man använda en stålcylinder (rundstång), (stål är mycket billigare än bly, men inte samma höga densitet som bly), tänk dock på att en sådan ballast också kräver flytförmåga, för att en vattenfylld kajak ska flyta, vattentäta skott eller annan flythjälp ett måste.
Jag har skaffat 3 olika stålcylindrar (i rostfritt stål för renhetens skull) på 4 kg, 6 kg och 10 kg, vilken cylinder jag använder beror på övrig packning, och plastat fast fästen i det aktre stuvutrymmet, alldeles bakom sitsen i min kajak.
Ballastfästet till min kajak, en P&H Sirius med 2 packluckor bak, och 2 skott bak. Plastade fast en ca 300 mm lång trälist på var sida ca 30 mm från kajakens mitt alldeles bakom den första skottväggen bakom sitsen. Skaffade 4 st 40*40 mm stora backelitbitar ca 8 mm tjocka. Borrade ett hål mitt i backelitbitarna och gängade med M6 tapp. Ruggade backelitbitarna med smärgelduk för att dom skulle fäst bättre. Plastade (epoxi) fast backelitbitarna i kajaken. Köpte syrafasta i M6 skruvar i lämplig längd med 6-kantskalle. Köpte plattband i polyester (grön för styrbords sidan och rött för babordssidan, var gör man inte för att det ska sjömässigt) gjorde hål i plattbandet med en hålpiptång och värmde lite för att smälta trådkanterna och slog i en öljett i hålen. I andra änden av plattbandet sydde jag fast kardborrband. Skruvade fast plattbanden i backelitbitarna.
På stålcylindrarna (gratis ur en återvinningcontainer på jobbet) limmade jag fast ett lager liggunderlag. Stålcylindern lägger jag i och sätter fast då kajaken ligger vid vattnet. Under hela sommarhalvåret har jag stålcylindrarna liggande i bilen.
Per