Bara massa fotsvett!

sen ett par år tillbaka har jag fått mer o mer problem med fotsvett, och nu vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det.

jag köpte ett par jörnkängor i vintras, sommarmodellen, och jag stortrivs i dem. men detta till trots så måste jag byta strumpor och sockar efter en halv dag p.g.a. fotsvett. jag använder bara ull eller ullblandningar på fötterna, vädrar ofta, och har på senaste tiden testat kroppspuder lite. det senare har jag inte tyckt att det hjälper, men man kanske behöver "köra in sig" på det?

är det nån som vet om nåt som kan hjälpa? jag läste nånstans om "fuktspärrar", men förstod inte riktigt vad det var och hur de används, nån som vet?

//sannah

Fuktspärr är en påse som gör att fukten stannar närmast foten. Först strumpa, sen fryspåse, sen strumpa igen. Det gör att bara den inre strumpan blir fuktig medan den yttre och skon håller sig torr och isolerar bättre mot kyla. Det går att använda fryspåsar eller fruktpåsar men man kan även köpa speciella fuktspärrs-sockar. Sockförbrukningen minskar under vandringen, färre strumpor att torka innanför brallorna.

På apoteket finns "absolut torr" att köpa, en slags fot-deodorant. Funkar för vissa, inte för mig.

Du kan även prova olika strumpkombinationer. En syntetstrumpa innerst i "cool-max" som inte binder så mycket fukt och en ullstrumpa utanpå t ex. Sen så är det bra att ta av sig kängorna och lufta fötterna när man rastar. Brukar själv göra det nästan varje rast.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg