Baltikum i juni

Jag och min sambo sitter just och planerar för en två veckor lång tur genom Estland, Lettland och Litauen under första halvan av juni. Vi satsar på att bo på hotel och vandrarhem så vi kommer att åka med lätt packning och hålla hyfsat högt tempo.

Den tänkta rutten är Tallin - Pärnu - Riga - Liepaja - Klaipeda eventuellt via någon av de estniska öarna Saremaa och/eller Hiumaa.

Det börjar bli dags att boka flyg och/eller färja och nu sitter vi i dilemmat kring vilket håll vi skall cykla. Från norr till söder eller vice versa? Någon som har några synpunkter eller egna erfarenheter kring förhärskande vindriktningar mm. som kan vara värt att ta hänsyn till.

/Joakim
 
jag cyklade norr - söder förra sommaren och lade inte märke till någon särskilt besvärlig motvind, men å andra sidan var de som cyklade åt andra hållet också nöjda och glada med cyklingen. Jag skulle tro att det inte spelar så stor roll.

Ni har en härlig tur framför er skulle jag tro. Framförallt i Estland är det som gjort för cykelsemester - de har cykelvägar som i nederländerna.
 
Framförallt i Estland är det som gjort för cykelsemester - de har cykelvägar som i nederländerna.

Finns t o m speciella "cykelvägar" ? eller menar du "bra vägar att cykla på" ?
Och hur hittar man i så fall dessa "cykelvägar" enklast, är de utmärkta på någon speciell karta ?

Har också planer på att cykla där med början längs Estlands västkust.
 
Finns t o m speciella "cykelvägar" ? eller menar du "bra vägar att cykla på" ?
Och hur hittar man i så fall dessa "cykelvägar" enklast, är de utmärkta på någon speciell karta ?

Har också planer på att cykla där med början längs Estlands västkust.

Jag menar cykelvägar. Perfekta. Det finns t o m speciella skyltar för cyklister med km-info om hur långt det är till nästa samhälle. Det var kanon och jag cyklade precis så som ni tänker cykla. I Tallinn köpte jag en jättebra karta på en cykelaffär i centrum (nära en bar/ett cafe/en affär som hette Svejk) men tappade den tyvärr bara ett par dagar senare. Sök på turistinfo så kanske du råkar på den....

Det som kan vara svårt är språket (om ni nu inte talar estniska), men som här tidigare konstaterats kan man gestikulera, rita och peka... Hjälp får man alltid...

När jag närmade mig gränsen vart det lite kinkigare med vägar, jag har för mig att det var just på väg in mot Lettland som jag hamnade på en stor motorvägsliknande väg med galet många fordon som körde galet snabbt, så precis överallt är det väl inte cykelvägar då... Men betydligt bättre än i Sverige i vart fall! Och inte sämre än i Nederländerna.

Lettland och Litauen var mer som Sverige, tycker jag. Polen var en skräckupplevelse på många platser, men dit skulle ni väl inte?
 

Liknande trådar