Ballnutz

Efter att det varit lite trådar på sistone om Tricams och kilval, så funderar jag lite på Ballnutz.

Jag har några såna, och tycker att de är bra i sprickor där även microkammarna börjar bli i minsta laget. De är lätta att placera, och det är lätt att ha ett knippe av dem med på selen.

Men det verkar vara rätt få som använder dem.

Kommentarer?

ja, det undrar jag också!

dom är ju både starkare, enklare och dessutom billigare än motsvarande kam (om jag läser spec o prislistor rätt).

kan det vara att de har rykte om sig att bli permanent placerade om man råkar falla i en?
eller att det inte verkar vara någon i sverige som tar in dom?

De är möjligen lite mer svårrensade än vanliga kammar.

Tar man ett häng kanske de går att ta loss utan kilpetare, men efter ett fall kan man räkna med att kilpetare krävs. Fast en lite kam kan ju sitta rätt bra efter ett fall också.

Och hur lättrensade säkringar är efter fall, är kanske inte första raden på prioritetslistan alla gånger.

Jag har de tre minsta och har fått ganska bra nytta av dem. Jag tycker att de är ett bra komplement till mycket små placeringar då ball nut #3 överlappar med min minsta camalot C3 (#00). Då jag använder WC superlight rocks småkilar till 'kilplaceringar' och C3 kammar till 'kamplaceringar' så tar jag till ball nuts endast som sista alternativ och tycker att de är ofta lite svåra att få till tillfredställande.

Jag har aldrig belastat en ball nut på något annat sett än att rycka till den för att kontrollera att den sitter. Jag har hört från några jänkare att de är lite som engångs grejer då mässingplattan manglas vid fall och om man får ut den efter så är den inte så fin längre, men då jag placerar dem endast när inget annat av mitt fungerar så säger jag åter igen "something is better than nothing"...

Jag tycker helt klart att dom känns mer pålitliga än kammar i samma storlek just eftersom dom inte kräver att 3-4 oberoende kammar ska kammas ungefär lika mycket. Små kammar har ju så otroligt liten marginal.

Men, ballnutz stora minus är att de lätt trillar ur sina placeringar. det gäller att rycka till dom rejält innan man går förbi dom.

Jaså, jag tycker de är lättare att placera än vanliga kilar, och sen sitter de ju stilla till skillnad från kammar.
(Jag har två blåa och en gul (tror att det möjligen är andra färger numera, det står Lowe/Byrne samt Camp på dem och de blå är 3:eek:r och den gula 1).)

Äger inga Ballnutz och har inga planer på att införskaffa några men den minsta storleken borde väl passa i gamla borrbultshål. Någon som har testat?

Har heller inga, vare sig Ballnuts eller införskaffningsplaner på dylika,
men jag rådiggar säljsnacket som återfinns på needlesports för dessa guldklimpar till psykkryckor:

"C.A.M.P Ballnuts
Aka Sliders. Not really camming devices, more spring loaded wedges. Good for very thin cracks, but we're not sure just how good! However in a totally unscientific test conducted in a local quarry, one member of our staff pronounced himself very impressed."

Min knapphändiga erfarenhet säger mig att dessa manicker brukar omnämnas i skämtsamma ordalag för att säga: Den där linjen går inte att säkra. :)

De passar nog inte alls i ett borrhål, de passar bäst i parallella sprickor.
Om vi bortser från minsta storleken är de klassade 8 kN... vilket är rätt mycket bättre än vad jag brukar kalla psyksäkringar.

Rätt. Den gränsen drar jag vid fyra-fem. Till syvende og sidst är det ju kvaliten på placeringen som avgör, i de allra flesta fall. Man kan ramla hyfsat många meter för att komma upp i de krafterna, och så dåligt säkrade linjer klättrar jag väldigt sällan iallafall. De är nog bra, kul om inte annat att ha en fin variation av grejor på racket, tycker jag.

Jag gillar inte heller dåligt säkrade leder. Men däremot är det intressant om man kan säkra på ett tillfredsställande sätt genom att ha någon ovanlig grej på selen.
Ballnutz är inte så konstiga, och de har ju funnits länge, så det är därför jag förvånat mig över att de är så ovanliga. Tillgången har dock alltid varit lite halvdålig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg