Funderar på att byta drivlina till 2x10 istället för nuvarande 3x9 och blir konfunderad av det här med "cage lenght" på bakväxeln. Eftersom jag har en 29er skulle jag vilja ha 38/24 fram och 11-36 bak. Kollar man mitt val av bakväxel så har varianten med "long cage" (SGS) en "total capacity" på 43T, medan varianten med "medium cage" (GS) klarar 35T.
Ok.
Enligt Sheldon Brown räknar man ut vad man behöver genom att beräkna skillnaden mellan framklingorna (32-24=14) och addera skillnaden mellan kasettens största och minsta drev (36-11=25), vilket i det här fallet alltså blir 14+25=39T.
Det betyder, om jag fattat rätt, att jag behöver en Long Cage (SGS) variant för att klara hela växelregistret? Nu skriver dock Sheldom Brown och många andra att Shimano är rätt konservativa i sin klassning av växlarnas kapacitet och att man ofta kan "pruta" lite (och ha en kortare kedja) om man undviker att köra på de sämsta växelkombinationerna (lilla klingan fram - minsta drevet bak).
Det jag funderar på är dock om man vågar chansa - jag föreställer mig att man med två klingor fram använder en större del av växelregistret än om man kör tre klingor fram? Någon som har erfarenheter?
Ok.
Enligt Sheldon Brown räknar man ut vad man behöver genom att beräkna skillnaden mellan framklingorna (32-24=14) och addera skillnaden mellan kasettens största och minsta drev (36-11=25), vilket i det här fallet alltså blir 14+25=39T.
Det betyder, om jag fattat rätt, att jag behöver en Long Cage (SGS) variant för att klara hela växelregistret? Nu skriver dock Sheldom Brown och många andra att Shimano är rätt konservativa i sin klassning av växlarnas kapacitet och att man ofta kan "pruta" lite (och ha en kortare kedja) om man undviker att köra på de sämsta växelkombinationerna (lilla klingan fram - minsta drevet bak).
Det jag funderar på är dock om man vågar chansa - jag föreställer mig att man med två klingor fram använder en större del av växelregistret än om man kör tre klingor fram? Någon som har erfarenheter?