Tips från en snowboardåkare (X-over)
Hej!
Jag är kanske en av sveriges sämsta telisåkare men jag anser mig vara ganska vass på snowboard utanför pisten (vem är inte det? Det är ju det enklaste som finns!
Känsla att surfa utför lössnön i 25-30 graders lutning får mig att le och rysa av välbehag....
Ehhrm... Det var inte det vi skulle tala om... Det var telisar. Vid min senaste skidbestigningsresa blev jag "tvingad" att åka telisar. Det var typ 5:e gången jag åkte men skam de som ger sig! I början gick det trögt men med mina kompisars hjälp kom jag på följande:
Bakvikten löser man genom att istället för att "luta sig" ner framåt så "sätter man sig" ner bakåt. Det ger minst lika bra stabilitet och jag tvivlar på att några nya T2
r, jag kör på T3 och är ändå ganska ovan. Sjunk ihop, tänk attityd, som om du gett upp helt, du vet sådär som alla säckiga (läs mjuka) snowboardåkare åker i pipen...
Nåja.. SURFET, det som man vill åt är inte helt trivialt att åstadkomma... man måste glömma allt som man lärt sig om skidåkning, att hålla kroppen i fallinjen sätta i stålkanten o s v... När du står där med kroppen lätt tillbakalutad måste du starta svängen i höften, vrida kroppen MED svängen, som på snowboard, INTE som på alpina skidor. Jag löste det genom att titta upp i backen åt det hållet jag skulle svänga. Känns helt galet på skidor men jag vill lova att det svängde! Efter cirka fyra svängar blir man lite yr i skallen men vaddå? Alla är vi barn i början.
Du kan tro att jag skrek av glädje när jag lyckades lägga mina första "snowboardsvängar" på telisar!! Gissa om polarna blev trötta på mitt tjat om att "fy f-n vad ballt!" eller "underbart!" det var. På tal om energibesparing så tror jag nog att "snowboardsvängar" är lättare att göra än parallellsvängar, särskilt i djup/blöt lössnö. Ännu lägger jag parallellsvängar när det brantar på men telisarna har sannerligen öppnat en ny dimension i min skidåkning!
LYCKA TILL! (Jag blir alldeles varm när jag skriver om sånt här, häng med till Lyngen nästa år! Kolla länken nedan!)
/Niklas