Bäverjakt

Tråden om björnjakt spårade ur totalt så jag tänkte (inspirerad av Gunnar) starta en tråd om bäverjakt istället. Här tycker jag att vi kan utbyta lite erfarenheter i det ämnet.
Vilken kaliber är lämplig för bäverskytte?
Är smygjakt en bra form eller går det bättre att locka bäver?
Finns det lockpipa för bävrar?
Hur tillreder man bävern efter skottet?
Finns sjukdomen beaver-fever i Sverige och vilka symptom får man?
Jag är tacksam för alla tips i ämnet!

Jag hade inte en susning att giardia faktiskt finns i Sverige. På en överlevnadsutbildning beskrev en instruktör sjukdomsförloppet. Enligt honom så hade man:
dag 1 diarré så man tror att man ska dö
dag 2 diarré så man önskar att man vore död
och dag 3 så är det över.

Jag hade inte en susning att giardia faktiskt finns i Sverige. På en överlevnadsutbildning beskrev en instruktör sjukdomsförloppet. Enligt honom så hade man:

Det låter som vinterkräksjukan, fast omvänt så att säga. Man blir ju väldigt sugen på bäver...

Det stämmer ganska bra men det som saknas är att på Dag 4 börjar man om på Dag 1. Giardia brukar stanna fler än 3 dagar och det bästa sättet att bli av med det är att äta medicin som dödar parasiten.

/Stellan

Tråden om björnjakt spårade ur totalt så jag tänkte (inspirerad av Gunnar) starta en tråd om bäverjakt istället. Här tycker jag att vi kan utbyta lite erfarenheter i det ämnet.
Vilken kaliber är lämplig för bäverskytte?
Är smygjakt en bra form eller går det bättre att locka bäver?
Finns det lockpipa för bävrar?
Hur tillreder man bävern efter skottet?
Finns sjukdomen beaver-fever i Sverige och vilka symptom får man?
Jag är tacksam för alla tips i ämnet!

Tyvärr har jag inte jagat bäver så jag kan inte svara på några av dina frågor.

/Stellan

Tack Zealot

Artikeln var riktigt intressant, speciellt sista sidan gav mej nya kunskaper. Helt utrotad i Sverige på 1800-talet, inplanterad och nu finns det 100 000 exemplar. Bävern kan känna lukter under vattnet, och i luften kan den känna lukten av en asp på flera hundra meter håll! Det finns mycket spännande varelser i vår herres hage. Alla skapade av evolutionen...eller Skaparen?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg