Bäver i Mälaren?

Nästan i City

Finns en hel del nära Stockholm Årstaholmar och öarna invid Drottningholm, Spår finns på många ställen om man tittar lite extra.

Bäverspridning

Det här är på många sätt perifert bävrar i Mälardalen men ändock finns här en del av kärnan till deras ursprung.

För snart fyrtio år sedan så började bävrar bli mer synliga på mina hemtrakter i östra Jamtland men de var ännu en attraktion som man färdades miltals för att se.

En ingift släkting hade räknat från då ungefär femtio till sextio år tidigare varit med att som matros på en av ångbåtarna längs Ströms Vattudal hantera burar med bävrar som fraktades in från Norge för utplantering.

Innan han gick hädan vid nittiotre års ålder 1990, f.ö. i sin sista wiskybaksmälla, så hade han hunnit se bävern som ett mycket vanligt inslag i den Jamtska faunan. Och nu syns det som det verkar inte särskilt rara i Mälardalen heller.

Bäver lite varstans......

I början av 80-talet kikade vi på bäver under vår paddling i just Ströms vattudal. Dom gled tyst runt våra kajaker när vi satt blickstilla i dem på kvällen. Men som många i denna tråd påpekat har de sökt sig till nya jaktmarker också..... LIstan på mina bävermöten blir allt längre....

2008 en bäver siktades på Rödkallen ytterst i Luleå skärgård. Enligt öborna hade den bott i en håla i en strandbrink ett tag. En överfart på ca en mil från närmsta ö och ganska glest med trän på Rödkallen, vilken miss...

2009 möter en bäver på Yxskär i Ålands skärgård, kommer simmande mot mig när jag satt och väntade på fågel med kameran...

Förutom detta siktas ibland bäver på vissa ögrupper i Stockholms skärgård.

Kul att de dyker upp lite varstans även om en och annan skogsägare kanske är måttligt glad...

/Ujon

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg