Bäver i Mälaren?

Vallentunasjön har inte förbindelse med Edsviken. Vallentunasjön rinner ut via Norrviken, Edssjön Väsbyån Oxundasjön till Rosersbergsviken av Mälaren. Fjäturen rinner också ut via Norrviken. Du kan kolla på t ex www.gis.lst.se/vattenkartan bocka huvudavrinningsområden och delavrinningsområden samt gör delavrinningsområden aktiv och uppdatera.

Men naturligtsvis så kan bävrar vandra över vattendelare.

Thure

Thure, du har givetvis rätt om direktförbindelser. Poängen är dock att ifall bävrar följer diken och våtmarker kan de nå långt. Från Edsviken via Kvarnbäcken och en 200 meter promenad över Rösjökamping till Rösjön går det att ta sig vidare till nämnda sjöar.

Vet inte ifall något vatten sipprar från Rösjön till Edsviken, men på något sätt får Kvarnbäcken sitt tillflöde. Kvarnbäcken har gått hela vägen mellan de båda sjöarna. Eventuellt försvann förbindelsen när Rösjökamping byggdes.

Verkar som det finns en hel del observationer av bäver, kapade trän och hyddor.
Var bygger bävern bo om det inte är grunt strömmande vatten då den dämmer.
/tobbe

Har sett bäverhyddor även vid stranden här i Mälaren.

Bävern dämmer väl upp enbart för att reglera så att vattnet alltid täcker mynningen till boet? Eftersom inga rovdjur kan ta sig in till dem då.
I en sjö brukar ju vattenståndet vara mer stabilt så bävern kanske chansar helt enkelt?

Eller också så håller de på att bygga för Södertälje-kanal just nu ;)

Vet inte ifall något vatten sipprar från Rösjön till Edsviken, men på något sätt får Kvarnbäcken sitt tillflöde. Kvarnbäcken har gått hela vägen mellan de båda sjöarna. Eventuellt försvann förbindelsen när Rösjökamping byggdes.

Landsnora kvarn försörjdes via Kvarnbäcken från Rösjön. Rösjöns tillrinningsområde är rätt litet vilket framgår av vattenkartan.

Lite petimeteranmärkning är att Edsviken inte är någon sjö utan en vik av Östersjön. Kanske blir Edsviken sjö om några tusen år.

Thure

Landsnora kvarn försörjdes via Kvarnbäcken från Rösjön. Rösjöns tillrinningsområde är rätt litet vilket framgår av vattenkartan.

Lite petimeteranmärkning är att Edsviken inte är någon sjö utan en vik av Östersjön. Kanske blir Edsviken sjö om några tusen år.

Thure

Eh, jag bor i området, så jag är tämligen bekant med hur det ser ut i området. Jag paddlar ganska frekvent i Rösjön (1-4 gånger/vecka) och cyklar ofta förbi badet ner till Edsviken och förbi kvarnen.

Är det någon som sagt att Edsviken är en sjö?

De verkar flytta på sig ganska friskt. Rösjöbävern var där enbart under sommaren 2008, sedan försvann den.
/.../
Ser ut som bävrarna flyttar på sig mellan de olika sjöarna via diken och våtmarker. Edsviken har förbindelse med Rösjön, Fjäturen, Vallentunasjön, Edsviken etc.

Det här med deras förflyttning har jag funderat en del på. Om jag inte tar alldeles fel så
(åter)etablerade sig bävrarna först i de södra delarna av Stockholms län för runt 20 år sedan.
Men vad ska man tro om bävrarna norr om stan, är de ett utskott av den södra populationen eller
har de kommit från platser ännu längre norrut? Stockholms innerstad är förvisso liten
geografiskt sett, så det kan ju inte vara alltför svårt för bävrarna att ta sig runt stan från
söder till norr och vice versa (för de lär väl inte gå rakt igenom?)

Bävrarna planterades från början in i Jämtland, men har sedan planterats ut på flera ställen. Och bävrar både bor och simmar utan problem genom städer.

Bävrarna planterades från början in i Jämtland, men har sedan planterats ut på flera ställen. Och bävrar både bor och simmar utan problem genom städer.

Det var jag som uttryckte mig oklart. Jag menade att jag fått för mig att bävern för
Stockholms del (inte för Sverige generellt) återetablerades i sagda område under sagda tid.

I Eskilstunaån är det tätt mellan bävrarna.
Jag hörde för ett tag sedan att det till och med anordnas bäversafari, så jag trodde förstås att det var någon temakväll på Harrys. Men närå, det var nere i ån.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg