Annapurna
Jag vandrade i Annapurna över millenieskiftet. Det finns en Annapurna circuit som tar några veckor och så finns det en fantastisk vandring upp till Annapurna base camp som tar en tio dagar, om man tar det lugnt. Skaffa dig en trevlig guide som kan berätta om alla gamla gurkakrigare som bor i byarna etc. Vandrar du i Annapurna får du uppleva allt fårn höghöjds-risodlingar, via regnskog och djungel till höghöjdsöken. Jmfr med Everest som mest är öken på alla sätt. Jag bar all min packning själv och det tog på krafterna. Sista km till Annapurna BC (4200 möh) tog några timmar. Jag firade framkomsten med att spy upp min dahl bat och sedan inte sova på hela natten. (Glöm inte att sova en natt/1000 möh).Vi hade lite tur kan sägas. Ofta är ABC insnöat över nyår, men om du tar dig dit har du mäktiga 7000 och 8000-meterstoppar i massivet kring dig. Och det är inte så mycket folk. Jag har e-postadressen till min guide om du är intresserad och glöm inte lägga en krans på den ryske klättrarens grav.
wohlin@yahoo.com