Högt pris men bra funktion!
Hej!
Jag har användt camelback i ca 10 år till träning och tävling på MTB,"löparlagg", vandringar samt under mina kajak turer i skärgården. Den första modellen hade flera svagheter som de fixat till genom åren. Tex var slangens diameter mindre än dagens så det tog tid att få i sig vätska så ibland var flaska att föredra tex under crosscountry lopp i MTB. Dagens Camelbaks har mer tilltagen diameter så flödet är mycket bättre. Dessutom sitter den nya och större bitventilen fast så man behöver inte oroa sig för att tappa den. Bitventilen är idag, såväl som då, den främsta anledningen att välja Camelbak som märke! Den är enklare att handha och ger bättre flöde än tex Blackburn och Platypus(ja jag har erfarenhet), och plastsmaken är inte så markant längre..
! Att det skulle vara svårt att bita och suga samtidigt har jag ej varit med om
Det är dock i mitt tycke svagt att munstycket INTE ingår när man köper blåsan!!! Dyrt blir därför än dyrare.
Det finns även en vinkel-tillsats(som jag lurades att köpa
) att koppla mellen slang och munstycke med en kran så att inte vattnet rinner ut när den tex ligger nerpackad. Den har dock nackdelen att den fäster innuti slang/bitmunstycke så att diametern reduceras och ger slangen samma snåla flöde som den gamla Camelbacken...! Rekomenderar därför att du skippar denna finess.
Ev problem i kyla löser du lätt genom att fylla den med varmt vatten(värmer skönt på kalla ryggen) och har den under jackan. I extrema fall kan man även blåsa tillbaka vättskan eller se till att dricka ofta. Även här ger enkelheten och slangens stora diameter fördelar!!!
Min senaste vattenblåsa införskaffades för tre år sedan då jag fann att min tidigare spuckit i den svetsade kanten efter en kullebytta över styret. Landade relativt mjukt och skönt på den steniga sörmlandsleden(Tyresta) tack vare att "puckeln" fungerade som krockkudde!
[Ändrat av theDude 2001-10-29 kl 14:24]