Bästa ryggsäcken

Hej

Vad är din ryggsäcksfavorit till längre vandring?

Dvs en rygga som klara 20 kg plus, och som du absolut ville använda på en 2 veckors strapats i till exempel Sarek.
 
20 kg bär vi bara om vi måste.
Vandring och skidåkning kräver olika ryggsäckar. Olika individers ryggar är olika ävenså.
Det viktigaste är att säcken sitter väl och att den helst är lätt.

Fundera lite mer på lättvikt så blir din vandring komfortablare.

go tur
 
Tack, men..

Tack för svaret. Jag är väl medveten om vad du skriver, det är en hel annan diskution som jag inte vill öppna upp här. Jag är nu intresserad av vad andra har som favorit rygga. Dvs den som passar dem och deras ryggar, til 20kgs packning
 
Bästa eller lämpligaste?

Mitt förslag är att prova ut en säck som passar dig och dina behov, det är den bästa ryggsäcken för DIG.

För en tvåveckors vandringstur skulle jag välja en säck på minst 100 liter, skulle jag föreslå skulle det nog bli en Bergans Alpinist eller Norröna Para Ranger. Erfarenhet av båda både sommar och vinter, dessa fyller gott behovet för långturer. Dessa båda säckar är lätt att ställa in för olika människor. Kommer jag ihåg finnen en Bergans till rätt kurs på utsidan :)

Lycka till med utprovningen!

/ Jörgen
 
Jag är lite gammalmodig av mig, använder en lätt uppdaterad haglöfs alaska med förbättrat bärsystem till det mesta, stormtrivs med den!!! Kommer få följa med på nästa sommars besök på kungsleden, ska bara låta skomakaren gå igenom sömmarna innan dess...jag svettas ganska lätt, och det är den säcken som visat sig vara svalast mot ryggen...
 
Gissar att du söker inspiration snarare än en vetenskaplig studie med otvetydig slutsats. I så fall är mitt bud Arcteryx Naos 70, väldigt bekväm att bära. Inte den lättaste säcken men inte särdeles tung heller. Känns väldigt genomarbetad och smart. Att den är vattentät uppskattas när den ska kastas ner i kanot eller som i sommar när vi ska paddla fors.

Jag köpte min för 1250kr på tradera, jag tror nog det var ett ruskigt kap. Den görs ju inte längre så det är till att jaga begagnat.

/Gustav
 
Tror som Jörgen skrev här ovan att Bergans Alpinist är ett bra val. Finns 110 liter och 130 liter. Deras bärsystem QSS är väl beprövad och trots att den väger lite mer så kompenserar tekniken antagligen mycket mer i kilo bärvikt tack vare bärkomforten. Dessutom är det en ryggsäck med gedigen kvalité som funnits länge på marknaden och utvecklats.
 
Jag är förtjust i min Exped Lightning 60, den har jag kånkat omkring på 17-18 kilo i utan större bekymmer.
För två veckor så är den nog dock för liten så då skulle jag överväga storebror Thunder 70. Säkerligen i minsta laget för många men absolut inte ogörligt.

En liten brasklapp dock; i takt med att jag tappat vikt har jag noterat att jag fått svårt att dra åt höftbältet ordentligt och då är jag ändå inte trådsmal (173/73).
 
Berghaus Atlas 100 liter, införskaffad för nästan precis 20 år sedan. En ren lyckoträff, eftersom jag är kort och smal har jag svårt att hitta stora ryggsäckar som sitter bra, med Atlasen blev det rätt på första försöket. Komfort upp till 35 kg för mig vad gäller bärsystem och passform.
 
Jag är lite gammalmodig av mig, använder en lätt uppdaterad haglöfs alaska med förbättrat bärsystem till det mesta, stormtrivs med den!!! Kommer få följa med på nästa sommars besök på kungsleden, ska bara låta skomakaren gå igenom sömmarna innan dess...jag svettas ganska lätt, och det är den säcken som visat sig vara svalast mot ryggen...
Skulle jag mot förmodan någonsin igen behöva bära på 20 kg och däröver, skulle ofelbart min gamla sköna Alaska åka fram ur garderoben. Den var min bästa vän under åren med små barn, och enda anledningen till att den numera blir kvar i skrubben är att jag sen barnen kunnat bära sin egen packning aldrig lyckats fylla den till hälften för egen del. Till skillnad från dig trivdes jag faktiskt med de enkla axelremmar den tillverkades med på sent 70-tal, köpte bara till det extra breda höftbältet. Ryggsäckens perfekt balanserade form gjorde ju att man slapp bära med axlarna överhuvudtaget.

Nu råkade just Alaska, med sin s-svängda ram, sitta i perfekt balans på just min svankiga J-rygg. Andra har trivts bättre med Fjällrävens Gyro-ram, som passade mig sämre. Men generellt har klassiska ramryggor av den sorten IMHO fortfarande helt oöverträffade bäregenskaper, när man måste bära tungt. Och de är häpnadsväckande lätta i förhållande till vad de klarar av.

Idag har jag visst också ett par favvo-ryggsäckar, dock ingen jag någonsin bär 20 kilo i, så det blir inga tips där :)
 
Hej Vad är din ryggsäcksfavorit till längre vandring?
Dvs en rygga som klara 20 kg plus,
och som du absolut ville använda på en 2 veckors strapats i till exempel Sarek
Haglöfs Alaska, utan minsta tvekan.

Och då "Hattlogo"-versionen från mitten av 90-talet (jag har många olika Alaska att välja mellan men den
versionen anser jag vara bäst för mina preferenser). Med en Mantorsele - och det modernaste höftbältet.

Lååångt ifrån lättast, men bäst. Alaskans modulära uppbyggnad gör att packvolymen går att anpassa till
vitt skilda behov / tillfällen. Och om volymen så kräver, som på bilden - med monterad ramförlängare och
upp till 110-115+ liter packvolym - så får man helt enkelt promenera långsammare:

(Apropå lastvikttålighet: Mina knän viker sig långt innan ryggsäcken / ramen / bärsystemet klappar ihop...)
 

Bilagor

  • PICT8554C-72dpi.jpg
    PICT8554C-72dpi.jpg
    270.6 KB · Visningar: 1,790
Jag tror jag avstår från att svara för att undvika att det här blir ännu en tråd om Haglöfs Alaska...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 45
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
NiklasBr Kapa remmar på ryggsäcken Utrustning allmänt 5
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
såg regnskydd till ryggsäcken. Utrustning allmänt 16
dave1 Ryggsäcken som mobilladdare Utrustning allmänt 4
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslmedl Kåda på ryggsäcken Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg