Ett annat alternativ...
...till redan nämnda program är ett som heter GPS Utility (http://www.gpsu.co.uk/). Det finns dels i en gratisversion, som har vissa begränsningar i antalet waypoints mm samt antal rasterkartor man kan ha framme (1), samt i en fullversion som fås för 25 pund (per post) eller 40 US dollar (via nätet). Registrering av rasterkartor går mycket lätt, antingen via inprickning av kända punkter eller hämtade från GPS-en. Programmet stöder de flesta koordinatsystem och datum, inklusive RT90. Det stöder dock inte Kartex RIK-filformat, men vem kommer att köpa kartor från Lantmäteriet framöver med deras priser... :-(
Det går att spara filer i textformat, i ett eget format, i dBase-format eller i AutoCAD-format; de två sista är bra om man som jag ska skicka data till-från GIS.
Jag har bara testat GPSU lite kort men gillar definitivt det jag ser, passar mina behov så bra jag kan önska! Har inte provat fullversionen än, dock. Jag mailade däremot "upphovsmannen" och han var både snabb, vänlig och lyhörd.
Hälsningar
Stefan Nilsson, Värmland