Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC?

Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Är det OziExplorer, eller något annat? Vad säger ni experter där ute?

Som sagt, min komination är alltså en Garmin 12:a och PC, icke flyttbar.

Oztexplorer bra start

Jag röstar för Ozi kolla även andra inlägg vad andra tycker.

Du bör också tänka till varför du skall ha programmet.

Problemet med Oziexplorer är att du måste köpa till elektroniska kartor ....
Jag använder Ozi till att dokumentera mina turer på skridsko och kanot ....

Hlsn
magnus@ids.se

Fugawi

Hej!

Jag använder Fugawi och har använt Kartex. Fugawi slår Kartex med hästlängder.

Man kan scanna papperskartor och sedan använda dem i Fugawi, vilket är en klar fördel.

Fugawi stödjer även LMV's .rik-format, så om du kan få tag i sådana kartor är de användbara. LMV's Sverigekarta, som inte är så dyr, går t ex utmärkt att använda i Fugawi.

Bertil

Program

Kul att du frågar efter bästa programmet och inte det billigaste som dom flesta gör, men visst har priset betydelse för dom flesta.

Om du använder Lantmäteriverkets kartor på CD finns, Kartex som kasst, Fugawi och Northnav med tilläggsoption, se på Kryss & Till Rors 2/2001. Jag känner ingen som har Northnav.

Om du skannar själv är valet OziExplorer eller Fugawi. Jag föredrar OziExplorer framför Fugawi, men kanske är så att det program man börjat med tycker man är bäst av dessa två.

Om du använder BSB sjökort finns mycket mer att välja på men samtliga är gjorda för navigering till sjöss och man får gräva rejält i plånboken om man vill ha något annat än OziExplorer eller Fugawi.

Vill du ha någon noggrannhet att tala om duger inte Sverigekartan från Lantmäteriverket med grundskala 1:700000, det krävs Terrängkartan/gröna kartan eller Vägkartan/ blå kartan och då får man tyvärr gräva rejält i plånboken.

/Per Brune

Bara en fråga till

Tack för era snabba svar. En undran till dock: En av er som svarat skriver att för OziExplorer krävs att man köper till elektroniska kartor medan en annan säger att man till det programmet kan skanna själv. Hur ligger det till, tro.

Roger

Ozi

Programmet kan inte scanna kartor själv, men du kan det och sedan kalibrera dem i programmet.
Att scanna och sen kalibrera tycker jag dock är lite jobbigt.

Jag har använt OziExplorer en hel del och den ultimata lösningen för mig har varit att gå till http://www.mapblast.com , välja de område jag vill ha, kopiera kartbilden (spara som jpg eller liknande) och kalibrera den i OziExplorer.
Det som gör den här metoden till en vinnare är att du kan få väldigt exakta kartor + att mapblast anger koordinater som du sen kan använda för att kalibrera kartan i Ozi.
Om man vill ha större kartor, kan man lägga ihop flera mapblast bilder till en enda stor karta.

billigt och bra.

ps. kartbilden man får av http://www.mapblast.com är ganska liten, så kom ihåg att välja en med större upplösning genom att trycka på Customize knappen. Där kan du ändra storlek från 160x160 till 720x640

GPS-navigationsprogram

Hej.
Jag använder Fugawi och tycker att det är bra. Byter kartbild automatiskt och ritar ett spår efter rutten.
Fugawi finns på webben för demo. http://www.fugawi.com
Lycka till men glöm inte den vanliga kompassen!!

kent

Om du har eller tänkt skaffa "blåkartan" så går det alldeles utmärkt att kopiera kartfiler från "blå kartan" till OZI, varje kartfil täcker ca 38*28km om du väljer skala 1:125000, i OZI får du automatiskt grundskalan ca 1:25000, varje kartfil tar ca mellan 9-10MB. Om datorn protesterar när du ska kopiera välj en lägre skala, programmet klarar tydligen inte, av någon anledning, större kartbilder än 10MB.

Av ren jävulskap

Utan att på något sätt vara konspiratorisk, så tror jag är spärren på urklipp till 10 Mbyte är till för att jävlas med kunderna, så att man inte kan klippa ut en tillräckligt stor bit och använda något bättre program än Kartex.

Per Brune

Ett annat alternativ...

...till redan nämnda program är ett som heter GPS Utility (http://www.gpsu.co.uk/). Det finns dels i en gratisversion, som har vissa begränsningar i antalet waypoints mm samt antal rasterkartor man kan ha framme (1), samt i en fullversion som fås för 25 pund (per post) eller 40 US dollar (via nätet). Registrering av rasterkartor går mycket lätt, antingen via inprickning av kända punkter eller hämtade från GPS-en. Programmet stöder de flesta koordinatsystem och datum, inklusive RT90. Det stöder dock inte Kartex RIK-filformat, men vem kommer att köpa kartor från Lantmäteriet framöver med deras priser... :-(

Det går att spara filer i textformat, i ett eget format, i dBase-format eller i AutoCAD-format; de två sista är bra om man som jag ska skicka data till-från GIS.

Jag har bara testat GPSU lite kort men gillar definitivt det jag ser, passar mina behov så bra jag kan önska! Har inte provat fullversionen än, dock. Jag mailade däremot "upphovsmannen" och han var både snabb, vänlig och lyhörd.

Hälsningar
Stefan Nilsson, Värmland

Garmin och Ozi

Hej,

Jag har en likadan navigator och använder den tillsammans med OziExplorer. Kan åtminstone intyga att det fungerar. Har scannat en massa sjökort och använder det för båtnavigering.
Du ska ställa in din navigator på Garmin/Garmin protokollet när du ska ladda waypoints etc, när du åker med den och vill se dig själv på kartan ska du ställa in NMEA/NMEA. Men det sista blir väl inte aktuellt om du har en stationär PC.

Lycka till

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix Eniro har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 159
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg