Bästa fågelboken?

Kära ornitologer och andra fågelintresserade!

Jag letar efter en bra och kompakt bok om fåglar. Har ni några förslag?
 
"Bästa boken?"

Det beror ju på hur intresserad du är av fåglar; det går inte att säga att en bok är "bäst" (underförstått: för alla). För mig är Lars Svenssons m. fl Fågelguiden från 1999 utan tvekan bäst. Men hälften av de fåglar som förekommer i boken finns inte i Sverige, så det kan bli onödigt mycket letande för den som inte är så van vid fåglar ("kaukasisk snöhöna", "arabskriktrast", "balkanhök", "ökentrumpetare" osv osv osv). Sätter man en sådan bok i händerna på ovana människor kan de komma fram till att de sett en alpkaja när det som hoppade förbi på gräsmattan var en koltrast. Och beskrivningarna är visserligen mer exakta, men fordrar också mer av läsaren. Därför behövs också de andra böckerna, som möter folk på en mer vardaglig nivå.

Men jag tycker absolut du ska titta på boken, så att du vet vad som är möjligt att få ut av en bok när den är som mest mättad med information. Som fälthandbok för fågelskådare är den förstklassig. Den finns också i en större version för läsfåtöljen och heter då Fåglarna. Kanske tycker du då att den är för invecklad, eller så uppskattar du de ambitiösa beskrivningarna; det beror som sagt på ditt intresse.
 

Bilagor

  • Fågelguiden.jpg
    Fågelguiden.jpg
    137.1 KB · Visningar: 3,649
Det är väl med fågelböcker som med det mesta

man behöver minst ett par, varav i varje fall minst en av medförbart format, de modernare är tydligare i illustrationerna men ack så fulla av fåglar som man inte påträffar hemom och sällan där de skall vara. Breda vildvuxna buffertzoner för i varje fall det goda med sig att viltlivet får vad det behöver, relativ frihet från jakt (uton tjuvj.) ly och mat.
Lars G A utmärkta förslag rekommenderar jag gärna! Vi har stor glädje av dem.
 
Jag använder både Lars Jonssons "Fåglar i Europa" samt Lars Svenssons "Fågelguiden".
I fält tar jag med endast en av dem lite beroende på vilken typ av skådning det gäller.
Personligen tycker jag Jonsson har bästa bilderna som verkligen liknar de dräkter fåglarna har.
Svensson är enklare att se skillnader mellan dräkterna med hjälp av markeringar på bildern.

Har dock själv inte hittat något tredje alternativ till dessa två för skådning i Sverige.

/Peter
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg