"Bäst före"-datum på utrustning

Har utrustning som legat oanvänd i garderoben i ca tio år, hur inverkar det på hållfastheten? Undrar främst över quickdraws..
 
Standardtipset är att byta ut all "mjuk" utrustning efter så lång tid, även om den bara legat i garderoben.

Det finns väldigt många teorier och tumregler om hur länge det är ok att använda slingor och annan nylon/dyneema/etc-utrustning, men två saker står utan tvivel:

*Syntetfibrer åldras och tappar hållfasthet.
*Utrustning som du inte litar 100% på är helt värdelös.

Exakt hur snabbt fibrerna åldras beror på hur de använts och lagrats. I garderoben klarar de sig mycket längre än i direkt solljus.
Exakt hur länge du kan lita på prylarna beror också på. Det beror på hur du använder dom och hur mycket marginal du behöver för att känna att du varken utsätter dig själv eller andra för onödiga risker.

Men personligen skulle jag definitivt kassera tio år gamla slingor, även om de bara legat i garderoben. Slingor är förhållandevis billiga, och definitivt inte värda att riskera livet för.

Karbinerna däremot borde vara lika bra idag som för tio år sedan. Köp nya slingor så har du expresser du inte behöver tvivla på.
 
Har slingorna legat i garderoben i 10 år skulle jag utan tvekan använda dem. Jag byter inte ut bilbältet på min bil var 10e år heller. Slingor bör bytas ut om de är nötta, inte efter hur gamla de är.

Å andra sidan är ju nya slingor inte särskilt dyrt, byt om du känner för det. Men för din verkliga säkerhet har det ingen betydelse.

Gamla rep är däremot ingen höjdare, de får sämre dynamiska egenskaper och slits hysteriskt fort om de legat länge.
 
Hm... Formellt så gäller som Gustav säger att "sydda grejer" ska kasseras efter kortare tid än 10 år. Samtidigt är det väl rätt oklart hur mycket försämringen verkligen innebär. Det finns nog motstridiga tester om det, och dessutom beror det nog på om det är Dyneema eller "vanlig nylon".

Det Jonas säger om gamla rep är intressant. Manteln slits om jag förstår honom mycket snabbare efter att repet blivit gammalt. Ett snabbare slitage tyder ju faktiskt på att fibrerna håller sämre också? Alltså, att det är det som också avspeglar sig i ett snabbare slitage.

Apropå tillverkaruppgifter, så förekommer det ju att tillverkare av karbiner skriver en specifikt begränsad livslängd också. Även om det förekommer att metaller åldras, på gott och ont, så tar jag det som en rekommendation som skrivits för att man till varje pris kan hålla sin egen rygg fri och möjligen öka försäljningen.

På direkt fråga så har åtminstone Wild Country bekräftat att deras metalldelar (kilar osv) inte behöver kasseras p g a just ålder, utan bara p g a slitage.
 
Har slingorna legat i garderoben i 10 år skulle jag utan tvekan använda dem. Jag byter inte ut bilbältet på min bil var 10e år heller. Slingor bör bytas ut om de är nötta, inte efter hur gamla de är.

Å andra sidan är ju nya slingor inte särskilt dyrt, byt om du känner för det. Men för din verkliga säkerhet har det ingen betydelse.

Förmodligen har du rätt, men för mig är en slinga inte "slut" när den verkligen är farlig, utan när jag slutar lita på den.


Hmm, eftersom de här frågorna dyker upp med jämna mellanrum och svaret alltid är "Förmodligen inte farliga men byt om du känner dig osäker" kanske frågeställaren kan tänka sig att donera en slinga till någon som kan testa hållfastheten? (vem nu det skulle vara)
 
Om man oroar sig för att en 10 år gammal, men helt fräsh, slinga skall gå av så oroar man sig kanske för fel saker.
 
Om nån orkar googla ordentligt så finns det lite tester. I någon mån handlar det om test av knutar, men jag minns att jag sett att åldern varit en tydlig faktor på just de lite mer raffinerade materialen - även om jag ändå minns att det var lite svårt att dra några alldeles enkla slutsatser...
 
Om man oroar sig för att en 10 år gammal, men helt fräsh, slinga skall gå av så oroar man sig kanske för fel saker.

Jo, så kan man se det. För det flesta som oroar sig så gäller att de saker de oroar sig för är bortkastad oro, eftersom det troligtvis dör av nåt annat. Om man t ex oroar sig för "the big C" så ska man veta att kärlsjukdomar är en väldigt vanligt dödsorsak, att vår planet kanske kommer att koka bort samt att västvärlden ändå inte reser sig från dagens depression, och dessutom kan man mycket väl kan bli överkörd i morgon - varvid all canceroro har varit till spillo.

Fast mitt peptalk ger inte alltid effekten att folk slutar oroa sig. De flesta är ju så irrationella.
 
Om man oroar sig för att en 10 år gammal, men helt fräsh, slinga skall gå av så oroar man sig kanske för fel saker.

Nä ärligt talat är det mycket möjligt att dessa slingor är i betydligt bättre skick än saker jag utan att tveka anförtror både mitt eget och andras liv åt.

Mycket möjligt.

Det är också mycket möjligt att jag skulle känna mig fullständigt trygg med frågeställarens slingor om jag fick se dom irl.

Mycket möjligt.

Men du får en ny slinga till en express från 20:- på addnature. Någon/några tior till max om du vill ha en specifik sort. Ett billigt pris för att gå från "gamla men förmodligen helt ok" till "nya"
 
Jag har ett drygt tio år gammalt rep som jag varit lite orolig att använda och ställde frågan till Rafael Jensen, huruvida jag kunde använda det eller inte. Hans svar var att det håller. Det som händer är att de dynamiska egenskaperna blir sämre men för topprep, glaciär etc så fungerar det utmärkt. Det är i princip bara syra och fall över vassa kanter som kan få ett rep att gå av men riskerar man inga långa fall på dåliga säkringar så behöver man inte kassera ett rep som börjar bli några år gammalt.

Det finns en UIAA-artikel som säger i princip samma sak:
http://www.theuiaa.org/upload_area/files/1/About_Ageing_of_Climbing_Ropes.pdf
 
Mammut skriver om selar (i princip samma torde gälla slingor):
Harnesses olden almost as the ropes, because they are built in the same materials. On the
other hand, they are largely over-dimmensionned, and do not have to be as dynamic as the ropes.
Never used 10 years maximum
Rarely used: twice per year up to 7 years
Occasionally used: once per month up to 5 years
Regularly used: several times per month up to 3 years
Frequently used: each week up to 1 year
Constantly used: almost daily less than 1 year

Sen kan man ju alltid diskutera tillverkarnas kompetens och avfärda det som att tillverkaren försöker tjäna så mycket som möjligt.

http://www.mammut.ch/images/Climbing_Harnesses_051013.pdf
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg