Bärsystem?

Jag kikar på vandringsryggsäck, och det finns så fruktansvärt många. Har hört att det är viktigt med ett bra bärsystem.
Osprey, Lundhags osv har alla bra bärsystem, men jag är helt insnöad på att kunna spänna fast saker utanpå ryggan. Tex liggunderlag, stavar osv. Molle underlättar ju sånt.
Har kikat en del på Berghaus Vulcan och Berghaus Crusader. Är det någon som vet hur bärsystemet är på dessa?
Om man sedan jämför med tex Osprey Aether, är det som natt och dag eller?
 
Jag har en Tasmanian Tiger Field Pack MKII (om jag minns modellen helt rätt) och även om jag itne gått långvandring har det hanterats ganska tungt och skevpackat i den under tågtur på väg till föräldrarna och dylikt, de får även ofta bra omdömen i diverse recensioner.

Jag har även vid tidigare tillfällen använt diverse (mestadels äldre) vandringsryggsäckar för liknande tripper och jag kan väl konstatera att 1 MOLLE eller dylikt system är väldigt praktisktsamt 2 anpassninsbara bärsystem är oerhört mycket bättre än de mer "stela" som du får med ram OM du inte har åtminstone 35kg+ då kan en ram vara värt det.

Det allra bästa är ju egentligen om du kan testa passformen i butik någonstans men det kanske är svårt.

Det är bara min egna erfarenhet och som sagt inte så mycket ordentlig vandring som diverse tripper mestadels med tåg men med en del hantering och bärande av (ofta tung) packning.
 
Finns inget bärsystem som passar alla ryggar, kroppsformer, vikter och volymer utan du behöver prova själv vilket som passar dig bäst. Prova givetvis med vikt i ryggsäcken så du känner hur passform och avlastning mot din kropp fungerar. Du behöver även ta hänsyn till din rygglängd.
Själv föredrar jag att ha det mesta av packningen i ryggsäcken och inte en massa prylar på utsidan.
 
Börja med att se vad du behöver packa ner i den innan du bestämmer vilken säck du ska ha. Om du har 12kg packning räcker en säck med ett bärsystem för 12-15kg om du måste bära 30kg behövs en annan säck.
 
Som de andra skriver så är det bästa att gå och testa själv. Dock behöver ryggsäcken kunna justeras i ryggläget. Det är jobbigt att gå med en ryggsäck som inte är rätt inställd.
 
Jag har en Tasmanian Tiger Field Pack MKII (om jag minns modellen helt rätt) och även om jag itne gått långvandring har det hanterats ganska tungt och skevpackat i den under tågtur på väg till föräldrarna och dylikt, de får även ofta bra omdömen i diverse recensioner.

Jag har även vid tidigare tillfällen använt diverse (mestadels äldre) vandringsryggsäckar för liknande tripper och jag kan väl konstatera att 1 MOLLE eller dylikt system är väldigt praktisktsamt 2 anpassninsbara bärsystem är oerhört mycket bättre än de mer "stela" som du får med ram OM du inte har åtminstone 35kg+ då kan en ram vara värt det.

Det allra bästa är ju egentligen om du kan testa passformen i butik någonstans men det kanske är svårt.

Det är bara min egna erfarenhet och som sagt inte så mycket ordentlig vandring som diverse tripper mestadels med tåg men med en del hantering och bärande av (ofta tung) packning.
Berghaus blir svårt att testa i butik. Men visst, man kan ju höra med dom hur deras öppna köp funkar. Det blir ju distansköplagen som gäller isf.
 
Jag har en crusader med senaste bärsystemet och jag gillar den. Några specifika frågor?
Ja jag undrar hur bärsystemet står sig mot dom stora märkena som osprey, fjällräven och lundhags.
Kan säga att jag idag kör dagsturer med en lk 35 så allt blir väl bättre kan jag tänka.
Men jag lägger hellre en slant extra och blir riktigt nöjd än att nöja mig med något sämre.
 
Mer pengar kan möjligen köpa kvalitet, men inte ens det verkar vara säkert längre.
Tror inte heller att dyrare är bättre då det gäller bärkomfort då det är så många olika personliga faktorer att ta hänsyn till så vad som är "sämre" är relativt.
Och att prova ryggsäck i butik säger väldigt lite om hur den känns på ryggen efter ett par timmars vandring.

Köp vad du tror är bra till ett pris som är rimligt?
 

Liknande trådar