Tack för många goda råd!
Storebror knatar på fint för egen maskin, även i långa uppförsbackar, om det är någorlunda jämnt underlag. Är det ojämnt blir det jobbigt för de små benen och en viss svartsjuka gör sig 'även gällande när lillebror blir buren(i en vaude swing, maxlast 20kg). Fn gör jag som nilssa, bär storebror på armen när han blivit less. Lillebror väger 14-15kg påklädd och storebror väger 18-19kg påklädd.
Syftet är primärt korta skogspromenader på ett par timmar, men jag vill även kunna bära barnen under längre utflykter över en dag/helg eller fjällvandring kommande säsong, då lillebror fortfarande kommer att vara för liten för att gå några längre sträckor.
Att bära en av dem på axlarna vill jag inte, har tänkt tanken men inte ens provat, det skulle bli alldeles för instabilt och riskabilt när man promenerar i stökig terräng, dessutom kommer det att skymma sikten för syskonet i bärstol med trolig menlig inverkan på hela sällskapets sinnesfrid.
Jag har inte tänkt på att man skulle kunna bära dem bakvända, bredvid varandra med ryggarna mot min rygg, ett extra tack för det tipset! Där slipper man ju den tyngdpunktsförskjutning ut från ryggen som gör det tyngre att bära i bärstol än vanlig last i rygga.
Kikade lite på bärsjalarna såg ingen specificerad maxlast för dessa. Vi hade en babybjörnsele(maxlast 12kg) som funkade bra när lillebror var mindre(lättare men framförallt kortare, hans ben är i vägen för mina i en liknande lösning), Det var helt ok att bära så, men jag föredrar att ha en tyngre last på ryggen eftersom det blir lättare att parera om man olyckligtvis skulle tappa balansen och bli tvungen att ta emot. Dessutom tror jag det är bättre om bröderna sitter bredvid varandra än öga mot öga, som ju kan generera endel social aggression även mellan de såtaste av bröder... =)
Kanotvagn funkar inte, den är inte tillräckligt terränggående. Jag har en robust joggingvagn, (
I'Coo Platon 3 Air ) med hyfsad stötdämpning som funkar överallt där det är lite vegetation. Det kan bli lite väl långsamt och bökigt om det är överdrivet ojämnt eller brant. Det duger absolut till fjällvandring längs leder, det är bara att lyfta bakdäcken och köra på framdäcket när det blir lite knixigt. Det smidigaste är ändå att bära barnen, så det är ett bärsystem jag är ute efter.
Efterlyser alltså mer input från er som bär två barn på ryggen!
(Ska dock testa tipset om en rygga fram fäst med karbinhakar i rygga bak, känns dock på förhand inte som den optimala lösningen för mig.)
/Kristian