Bärsäck och rastskydd för halvstor hund

Veckans andra tips:

Problem: Hunden är för liten för att orka vandra en hel vecka i sträck, samt gillar inte mygg eller regn. Färdiga bärväskor är för små.
Lösning: Sy en stor bröstficka som man sätter frampå ryggan, där hunden kan ligga när den är slutkörd.

Se bilder här

Jag testade först med ett örngott och några packremmar en tur för att se vilken storlek som verkade vettig. Sedan lade jag till en krage och regnskydd. Inte så avancerat faktiskt. Det gick att konstruera en väska på ungefär 85 gram så det får väl ses som godkänt. Det känns oftast bra att ha något på bröstet som motvikt till ryggan, så varför inte bära hunden där?

Härlig konstruktion. Tror dock inte min 58kgs rottweiler får plats där men jag gillar hur du gjort det, snor gärna denna konstruktionen för framtida bruk om det går sig för?
Btw, grymma muttonchops du ligger inne med (Y)

Mvh

Skägget är avgörande för friluftsupplevelser. Börjar ofta odla några veckor innan avfärd.

Kan rapportera att bärsäcken funkade riktigt bra under sommarens eskapader. Jäkla tur att jag tänkte på regnflärpen, för blött var det - i alla fall utanför väskan.

Snygg och påhittig design. Köpte själv en enkel variant som är som en framvänd ryggsäg och förlängde den 15cm med orange reflex-bands-väv så att hela hunden får plats sittande och så att den kan brukas under älgjaktssäsongen.

Slänger upp en bild när jag kommer hem!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg