Powerframe 3800
Bergans Powerframe har samma system som softmodellen d v s två aluminiumskenor som möts i botten av två holkar av plast som ligger bredvid varandra. Detta ger rörlighet runt en pivot-punkt. Ramen och bärbältet är nog tyngre än gamla tiders fjällräven...
Jag tillverkade min egen en-punksupphängda LK70 genom att simpelt fästa remmarna från bärbältet i en ca 20 cm lång stång av glasfiber och nylon, utsågad från en gammal Coleman-ram. Stången fästs i en rem som läggs runt nedersta staget på LK-ramen (staget innanför hyllan). Denna konstruktion har använts framgångsrikt på vintertur där allt bars d v s med en vikt på ca 26 kg.
Ryggavbäraren i nät spände jag runt en bit kraftigt liggunderlag och fick på så sätt en ryggkudde. Genom detta låg nätet inte längre runt ramen så jag drog remmarna som håller fast säcken på LK70-ramen genom ytterändarna på nätet och fäste dem som vanligt i spännet (den som vet hur en LK70 ser ut kan kanske räkna ut hur jag gjorde).
Tyvärr inga bilder men principen med tvärstag som fästs i bärbältet och sedan en-punktupphängs i ramen bör kunna tillämpas på nästan alla ramar.
Vissa alu-ramar kanske skulle ge med sig om belastningen hamnade mitt på ett stag, detta problem föreligger inte med LK-ramen som är gjord i stål och mycket kraftigt förstärkt med tvärstag.
Annars fungerar Norrönas ramsystem väldigt bra, bärbältet är visserligen inte lika rörligt som ett enpunktsupphängt bälte, men de båda sidostyckena på bältet är fästade centralt på nätet och rör sig lite upp och ned med höfternas rörelse. Däremot kan man inte vinkla ryggen i förhållande till höfterna, där är det stopp. Norrönas bärbälte borde kunna fästas på t ex en fjällrävenram, de är ungefär lika breda.
V,
Johan