• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

bärbar dator

Vad för slags prestanda behöver en bärbar dator för att kunna spela högupplösta filmer? På min stationära P4 3 Ghz med 1Gb internminne hackar det om filmerna är för tunga (på Vimeo hackar det ofta, på Youtube inte - är det en slump?). En kompis har en dubbelkärnig 1,3 Ghz med 2 Gb internminne och även för henne hackar vissa filmer. Finns det nån riktlinje man kan följa?

Jag vill ha billigast möjliga dator som det funkar att spela filmer på.
 
Kan ju också vara att din DVD-läsare har för låg rotationshastighet men det är rätt ovanligt nuförtiden. Fast har den 1 Gb RAM är det ju en indikation på att den inte är helt ny.

Vimeo och Youtube är ju hemsidor och inte högupplösta filmer så där är det ju uppkopplingshastigheten som spelar roll.

Eftersom filmen spelas upp på en bildskärm så har också ditt grafikkort en stor betydelse. Om du har ett långsamt grafikkort av äldre typ kan det krångla.

Det är helt enkelt svårt att säga exakt var din flaskhals sitter.

Avslutningsvis kan man väl säga att det inte säljs några datorer idag som inte klarar av högupplösta filmer så om du skall köpa ny behöver du inte fundera så mycket.
 
Fast om internetförbindelsen är dålig brukar man väl få vänta på buffring?

Men det som påverkar är ju inte upplösningen på filmerna, det är ju komprimeringen. Vissa komprimeringar kräver mer kraft än andra av datorn för att packa upp. En del komprimeringar kan grafikkortet hjälpa till med, andra måste göras helt i mjukvara.
 
Kan ju också vara att din DVD-läsare har för låg rotationshastighet men det är rätt ovanligt nuförtiden. Fast har den 1 Gb RAM är det ju en indikation på att den inte är helt ny.

Vimeo och Youtube är ju hemsidor och inte högupplösta filmer så där är det ju uppkopplingshastigheten som spelar roll.

Eftersom filmen spelas upp på en bildskärm så har också ditt grafikkort en stor betydelse. Om du har ett långsamt grafikkort av äldre typ kan det krångla.

Det är helt enkelt svårt att säga exakt var din flaskhals sitter.

Avslutningsvis kan man väl säga att det inte säljs några datorer idag som inte klarar av högupplösta filmer så om du skall köpa ny behöver du inte fundera så mycket.

De filmer som främst hackar har jag inte spelat från DVD utan antingen från hårddisken eller oftast från just Vimeo och Youtube. Vore det det uppkopplingshastigheten så borde man som sagt kunna vänta in buffring, men det funkar inte. De få filmer jag har på DVD har funkat bra.

Min dator är nog från 2005 eller 2006, osäker då jag fick den begagnad. DÅ var den antagligen high end :)

Min kompis har som sagt en bärbar som vissa filmer hackar på, och den köpte hon i somras, så nog säljs datorer som är såpass klena. Hon köpte iofs den billigaste hon hittade, men det är ju även mitt mål. Jag antar att grafikkortet kan vara flaskhalsen för henne.