Bär med huvudet!

Forskare har nu funnit ytterligare bevis för att ett s.k. huvudstött bärande är mer ekonomiskt än bärsystem uppbyggda kring rygg och bål. I en studie på kvinnliga nepalesiska bärare fann man att de bar 10% mer av sin kroppsvikt 25% mer effektivt än vad tidigare visats att afrikanska kvinnor klarat av, vilka i sin tur bar upp till 60 % mer av sin kroppsvikt mer effektivt än ryggsäcksbärande soldater.

Abstract från "Energetics of Load Carrying in Nepalese Porters", Science vol. 308:

"Nepalese porters routinely carry head-supported loads equal to 100 to 200% of their body weight (Mb) for many days up and down steep mountain footpaths at high altitudes. Previous studies have shown that African women carry head-supported loads of up to 60% of their Mb far more economically than army recruits carrying equivalent loads in backpacks. Here we show that Nepalese porters carry heavier loads even more economically than African women. Female Nepalese porters, for example, carry on average loads that are 10% of their Mb heavier than the maximum loads carried by the African women, yet do so at a 25% smaller metabolic cost"

Tvärtom: Nu är björnen väckt! Om ett halvår kommer Haglöfs, TNF och de andra att släppa paralella lösningar på samma problem, och ett år senare kommer de billiga kopiorna från McKinley, Everest mfl att översvämma marknaden. Gissa hur avancerade bärsystem man kan göra om man dessutom kan inkludera huvudet! Och alla nya material man kan nyttja!

Äsch - det behövs ju inga nya bärsystem för det! Bara att vända säcken upp-och-ner och lägga avbärarbältet runt pannan.
Ingen som minns Karrimors - tror jag - reklambild från 90-talet, med bäraren som gör precis så?

En tanke kring detta kan vara att det krävs en nacke skolad i sherpa-sammanhang för att effektivt huvudbärande överhuvudtaget :))) skall komma på fråga.

tjonsson; sa:
En tanke kring detta kan vara att det krävs en nacke skolad i sherpa-sammanhang för att effektivt huvudbärande överhuvudtaget :))) skall komma på fråga.
När vi vandrade i Nepal påstod vår guide att han skulle behöva träna upp sin bärförmåga ifall han skulle vilja gå tillbaka till sitt gamla jobb som bärare. Om jag inte minns fel så sa han att det skulle ta ca ett halvår. Han kan säkert ha överdrivit lite för att slippa bära tungt, men det ligger nog en del sanning i det också.

Nordesjö; sa:
Äsch - det behövs ju inga nya bärsystem för det! Bara att vända säcken upp-och-ner och lägga avbärarbältet runt pannan.
Ingen som minns Karrimors - tror jag - reklambild från 90-talet, med bäraren som gör precis så?

Jodå, visst var det Karrimor. Det var en riktigt häftig bild.

/mattias

Undrar hur bra det går att vrida och vända på huvudet och intresserat se sig omkring med bärremmen runt pannan.

Raskesven

Raskesven; sa:
Undrar hur bra det går att vrida och vända på huvudet och intresserat se sig omkring med bärremmen runt pannan.

Ska man optimera sin bärförmåga så kan man ju inte samtidigt optimera den visuella upplevelsen förstår du väl? :)

nermander; sa:
Raskesven; sa:

Ska man optimera sin bärförmåga så kan man ju inte samtidigt optimera den visuella upplevelsen förstår du väl? :)
Aha, själv optimerar jag nästan alltid under ett eller flera bivillkor; minimera vikt under bivillkor viss uppnådd funktion, nytta, eller som här maximera bärförmåga under bivillkor visuell upplevelse osv;-)

Raskesven

magars, sherpas, limbu, bot, U name it!

Jag provade att bäre en 32 tumms TV i en dokkha (korg som Nepaleser andvänder) jag Bar TV`n från jawalakhel i Patan ner till New road i centum av Kathmandu, ingen lång sträcka men lång nog för att få ont i nacken i fem dagar och skavsår i pannan så att flera jag mötte trodde att jag höll på att få horn i pannan.
Bärsystemet är effektivt men det kräver att man är gott tränad i trapezius (nacken) och latissimus doris (kappmuskeln) Nepalesiska barn bär från att de är små, mycket små. Det är vanligt att bära sina minde sysskon och de börjar ofta redan i fyra års åldern sedan ökar bördorna och hundra kilo är inget ovanligt för en pojk/man i 17 års ålder.

Raskesven; sa:
Aha, själv optimerar jag nästan alltid under ett eller flera bivillkor; minimera vikt under bivillkor viss uppnådd funktion, nytta, eller som här maximera bärförmåga under bivillkor visuell upplevelse osv;-)

Raskesven

Budgetrestriktionen då? Vad är en Lagrangefunktion utan denna?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg