Backup vid firning

Hej!

Undrar över olika koncept när isen är halvdan och man gärna vill lämna en backup utöver abalakov, även för personen som firar sist? Jag brukar vid sådana tillfällen lämna ett repsnöre i en till abalakov eller liknande. Om backupen skulle komma till användning så finns en teoretisk risk att den bränns av, lite beroende på hur det ser ut. Vad finns för alternativa backupsystem? Om man bortser från att lämna karbiner, skruvar eller jämvikta flera abalakovs? Hur gör ni andra?
 
I praktiken skulle jag inte oroa mig för att backupen bränns av om man sätter den smart, men frågan är ändå lite intressant.

Det enda jag upplever att du inte täckt in med dina begränsningar är väl att lägga säkringar i annat än is, men det är ju också ett "uppenbart" alternativ när möjligheten finns. Så jag är mycket nyfiken på vad andra kan komma på för möjligheter...
 
Nu är jag ingen isklättrare (ännu), men spontant tänker jag såhär:

Om jag förstått det rätt har is en tendens att spricka horistontalt, vilket gör att en backup med repsnöre bör vara placerad på en annan höjd än din första abalkov. Om du kör två abalkov direkt ovan varandra och jämviktar med repsnöre borde det väl inte finnas någon risk att bränna av något? Det förutsäger förstås att man firar av (mer eller mindre) rakt neråt från ankarate förstås, med ökad nedfirningsvinkel (i förhållande till vad jämviktningen är gjord för) lär väl risken att bränna av något öka, om jag har tänkt rätt.
 
Nu är jag ingen isklättrare (ännu), men spontant tänker jag såhär:

Om jag förstått det rätt har is en tendens att spricka horistontalt, vilket gör att en backup med repsnöre bör vara placerad på en annan höjd än din första abalkov. Om du kör två abalkov direkt ovan varandra och jämviktar med repsnöre borde det väl inte finnas någon risk att bränna av något? Det förutsäger förstås att man firar av (mer eller mindre) rakt neråt från ankarate förstås, med ökad nedfirningsvinkel (i förhållande till vad jämviktningen är gjord för) lär väl risken att bränna av något öka, om jag har tänkt rätt.

Jag brukar helst inte vilja jämvikta, dels för att det blir dyrt, tar mer tid och dels för att det blir mer skräp i naturen :) vid de tillfällena som jag inte nöjer mig utan backup för sistaman är ofta isen av sådan karaktär att man inte fritt kan välja var backupen ska placeras heller. Kan man välja position för backup fritt går det att minska risken för att det ska brännas av genom att belasta repsnöret istället för vanliga abalakov antar jag.

Intressant att höra om det finns fler tillvägagångssätt än de jag känner till?
 
Dålig firningspunkt.

Det måste vara en rejält pissdålig firningspunkt om man inte vill/vågar fira i den, blir smått förvånad när du säger att du "brukar" vilja ha back-up även för den som firar sist. Låter inte bra.

Jag har firat nerför hundratals (tusentals?) isfall/replängder på abalakovs och ispelare mm - tror att det hänt en eller två gånger i mitt liv att jag inte velat fira från ankaret som sista man, utan back-up.

Min princip är: Går det att klättra upp som replag, med standplatser och säkringar, så går det lika säkert och bra att fira ner igen (om inte isen kollapsat under en under vägen upp eller nått liknande, men då går jag hellre runt/ner för hela berget...)

Tips 1:
Ibland får man helt enkelt låta bli att fira hela replängder - fira så långt det behövs för att få en bra stand, ibland kan det bli 20-30meter ibland 50-70meter - låt isen bestämma. Sen så rekar man ju givetvis en bra firningsväg när man klättra upp, även om det är en is på tio/tolv repor så bör man försöka minnas och titta ut fina firningsankare, om man inte kommer tillbaka till de gamla standplatserna vill säga.

Tips 2:
OM det nu är en sååå jävulskt dålig stand att man inte vågar fira från den (alltså en punkt som kanske inte ens håller 100kg - typ en punkt som är sååå jävulskt dålig att den är sämre än en size 0 copperhead utsmetad på en kristall på en överhängande A5 repa på El Capitan, ja då finns det bara ett knep att ta till)...
Man får helt enkelt bli toppsäkrad genom ankaret av föregående firare och klättra ner!


peace
 
I teorin håller jag med spacemonkey. I praktiken har jag dock övergivit skruvar som backup, i ett stressigt läge med nedkyld repkamrat. Men egentligen handlar det om att jag är ovan vid att bygga och bedöma abalakovs. Korrekt byggda, och testade av förste man ner med backup, BORDE man inte oroa sig. Så som vanligt är det övning som gäller. Man kanske ska ställa ut några hinkar i vinter för att få några isblock hemma på altanen...

För övrigt håller jag med om att neråtklättring är en bra lösning, särskilt vid lätt klättring och dåligt ankare! Det går ju att lägga mellansäkringar även på väg ner!
 
Med tanke på att repsnören är dyra o ett liv inte värt nånting i dagens värld så vill jag tipsa om följande metod: Lägg repet direkt i abalakoven. Inga kostnader alls för plånbok eller miljö!
Om man nu tillhör kategorin som tycker att ens eget liv åtminstone är värt ett par Selmor så kan man backa upp med en repsnörad abalakov.
För dem som inte litar på metoden så går det utomordentligt enkelt att testa på hemmaplan även dåliga issäsonger. Uppsök en liten svallis, borra dina/era hål och testbelasta. Minska efterhand djupet in från ytan o du/ni kommer att bli förvånade hur mycket belastning det tål. Lycka till!
 
Kul m alla svar. Men det är inga fler sätt till backup då? Sist för ett par veckor sedan firade vi från en tapp, m backup i en tunn is bredvid, säkert onödig backup, men det kändes tryggt för mig. Då tänkte jag på risken för att bränna av backupen om tappen mot all förmodan skulle brista...

Jag tycker det låter otroligt att nedklättra branta isar? Då måste man väl ha grym överkapacitet!?
 
Firar man flera repor kommer ju backup, en skruv för förstaman, automatiskt. Tycker att firningar generellt inte innebär väntetid för byggande av ankare eller dyl om man är inklättrat replag. Hur sparar man tid genom att skippa skruv som backup? Är det om man firar från hyllor?
 
Om frågan gällde en alternativ backupmetod som
a) inte ger rep direkt mot repsnöre
b) inte innebär att man lämnar en karbin
så verkar det för mig bli svårt att få ihop, med mindre än att man lyckas hitta en rejäl istapp (men då är det troligen ditt primära ankare.)

Frågan är om det är så problematiskt att ha en backup där repet löper direkt genom snöret? Det är ju en ganska vanlig metod när det gäller det primära ankaret vid ekonomiankare. Min känsla är att det är osannolikt att detta skulle kunna bränna av repsnöret. Båda ändarna av firningsrepet torde vara jämnt belastade, dvs det borde inte bli någon större "såg"-effekt även om det primära ankaret fallerar. Har det testats?
 
Om frågan gällde en alternativ backupmetod som
a) inte ger rep direkt mot repsnöre
b) inte innebär att man lämnar en karbin
så verkar det för mig bli svårt att få ihop, med mindre än att man lyckas hitta en rejäl istapp (men då är det troligen ditt primära ankare.)

Frågan är om det är så problematiskt att ha en backup där repet löper direkt genom snöret? Det är ju en ganska vanlig metod när det gäller det primära ankaret vid ekonomiankare. Min känsla är att det är osannolikt att detta skulle kunna bränna av repsnöret. Båda ändarna av firningsrepet torde vara jämnt belastade, dvs det borde inte bli någon större "såg"-effekt även om det primära ankaret fallerar. Har det testats?

Vore intressant att se om det testats, hur man än gör, såvida man inte jämviktar, med flera säkringspunkter så blir det väl nån form av friktion/såg om ena punkten brister.
 
Om frågan gällde en alternativ backupmetod som
a) inte ger rep direkt mot repsnöre
b) inte innebär att man lämnar en karbin
så verkar det för mig bli svårt att få ihop, med mindre än att man lyckas hitta en rejäl istapp (men då är det troligen ditt primära ankare.)

Frågan är om det är så problematiskt att ha en backup där repet löper direkt genom snöret? Det är ju en ganska vanlig metod när det gäller det primära ankaret vid ekonomiankare. Min känsla är att det är osannolikt att detta skulle kunna bränna av repsnöret. Båda ändarna av firningsrepet torde vara jämnt belastade, dvs det borde inte bli någon större "såg"-effekt även om det primära ankaret fallerar. Har det testats?

Vill man undvika rep mot repsnöre och inte lämna karbin kan man väl se till att ha med sig en maillon/snabblänk som man kan tänka sig att skiljas ifrån. Jag har själv alltid en maillon med som hänger på ryggan. I vissa fall kan det ju underlätta när man ska dra ned repet att inte ha det direkt mot repsnöre/slingmaterial.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg