Backträning (intevallträning)

Har börjat träna igen efter ett vinteuppehåll. Avslutade dagens promenad med den 85 höga skidbacken i närheten där jag bor. 194 i maxpuls. Puhh.

Backträning måste väl åndå vara bra intervallträning?

Jag tänkte nu börja lite försiktigt med att köra backträning någon gång i veckan. Syftet är att förbättra återhämtningen och konditionen så att vanliga löppass går bättre när det är en kuperad bana vilket det ofta är.

Vilket är det bästa tillvägagånssättet. Förra året brukade jag köra jag 6 gånger 50 höjdmeter. Sprang långsamt upp med en maxpuls på ca 190 för att sedan vila på toppen i några minuter till den gick ned under 140 och då lunka ned och börja om igen.

Är detta ett bra sätt att träna upp återhämtning?

Jag upplevde i alla fall förra året en kraftig konditionsförbättring men så tränade jag även en massa annat också. Jag var inne och tittade på marathon.se men hittade ingen relevant info tyckte jag så den sajten behöver ni inte reka. :)


mvh
 
Har ingen beprövad teori att stödja mig mot, men jag skulle själv inte vila på toppen (på den tiden jag var medeldistanslöpare var det en annan sak). Istället skulle jag jogga en omväg på vägen ner för lite extra vila. Det tycks som att musklerna återhämtar sig bättre om de får arbeta lite lagom och skölja ur mjölksyran. Dessutom blir träningen mer lik ett riktigt kuperat löppass och tar kortare tid, vilket inte ska föraktas. Utan stillastående vila gör helt enkelt ondare, men går fortare över.
 
Mjölksyra?

Om du kör på så hög puls borde du rimligen ha passerat mjölksyratröskeln in i den anaeroba träningszonen, dvs du jobbar med syreskuld i musklerna. Jag är inte helt säker på att anaerob träning är den bästa formen av intervallträning. Verkar vettigare att pusha på nära mjölksyratröskeln och istället hålla på längre. Jag är ingen expert, men jag har för mig att anaerob träning är en extrem form som mest lämpar sig för sprinters och andra som vill prestera extremt under kort tid (jag tolkar ditt "löppass" som iaf ett par km, men du kanske försöker spetsa tiden på 100m? :)

Anders Szalkai har skrivit en del om backträning på marathon.se, men eftersom du kollat där ska jag inte tjata. Nämner det ändå om någon annan vill kolla.
 
Det var intressant att läsa lite olika tankar om backträning. Själv har jag kört lite backträning som komplement till intervaller och tycker det känns bra, men har inte tänkt mycket på att anaerob träning skulle vara negativt för min löpträning. Fram för allt tycker jag man får bra "go" i benen så att säga. Terrängpassen och branta backar känns som de flyter på enklare. Men tricket är väl kanske att kombinera det med långdistanspass. Många anser ju styrketräning vara ett bra komplement till löpning, så jag förstår inte varför backträning i så fall skulle vara värre.

En annan sak är ju att köra uppvärmning innan och jogga ner efteråt, men jag antar att alla som ger sig på backträning har hyffsad koll på det :)
 
crazy; sa:
Har börjat träna igen efter ett vinteuppehåll. Avslutade dagens promenad med den 85 höga skidbacken i närheten där jag bor. 194 i maxpuls. Puhh.

Backträning måste väl åndå vara bra intervallträning?

Bakketræning og intervaltræning er to forskellige ting. Bakketræning bruges til at opbygge styrke i benene og da denne træningsform er meget belastende for benene skal man være meget forsigtig med hvordan den udføres. Intervaltræning benyttes til at forbedre iltoptagelsen/syregrænsen og skal helst udføres på et for benene skånsomt underlag som f.eks en atletikbane.


/Ulrik
 
chimay; sa:
Bakketræning og intervaltræning er to forskellige ting. Bakketræning bruges til at opbygge styrke i benene og da denne træningsform er meget belastende for benene skal man være meget forsigtig med hvordan den udføres. Intervaltræning benyttes til at forbedre iltoptagelsen/syregrænsen og skal helst udføres på et for benene skånsomt underlag som f.eks en atletikbane.


/Ulrik

Hälsenan skall tydligen ta mycket stryk. Men egentligen så undrar jag vad som skiljer mellan att gå upp eller jogga upp. Det blir väl mer på tåna som kanske belastar hälsenan.
 
Backträning

Efter en operation med allmänt nedsatt kondition rekomenderade min läkare just den typen av träning för att komma tillbaka.
Knalla uppför en slalombacke. Och lufsa nedför.
Det hjälpte i alla fall mej att återfå kondis o styrka på ett mycket snabbare och framför allt skonsammare sätt än att löpträna.
Resultate belv så bra att numera kör jag mer backe än löpning. Och med användning av stavar blir effekten ännu bättre.
När det är snö i backen,sätt på hudarna på laggen och det blir en bra randonneträning.
Sen att folk undrar vad f-n man håller på med när man tar nerförsbacken utan att skinna av det bjuder man på