Backspeglar

Hej!
Backspegel är ju ett ypperligt hjälpmedel för alla långfärdare och ingen som cyklar långt borde vara utan en! Jag har länge haft en instoppad i ena barenden (eller vad man skall kalla den) men sedan jag bytte till ett touring-styre sitter styrändarna inåt och kan alltså tyvärr inte användas längre. Är det någon som har erfarenhet av en hjälmmonterad backspegel? Jag såg en på Globetrotter och funderar på att beställa. Kanske det även finns backspeglar som man kan knäppa på styret och som alltså inte behöver sättas i en styrända?
/Magnus

Glasögonspegel

Kanske lite off topic.

Fick en spegel av en rullskridskopolare från Seattle. Den sätts fast med en självhäftande kudde på insidan av glasögonen. Fungerar bra om man inte är alltför närsynt.

Kan rekommenderas. Biltema har f ö backspeglar för styren. Jag har köpt en som jag tänkte bygga om för att sätta på handlovsskyddet som jag har när jag åker rullskridskor men jag nöjer mig med glasögonspegeln.

Någonstans här på forumet läste jag en länk till tester av olika sorters backspeglar för cykelbruk. Kommer inte ihåg adressen tyvärr.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-04-08 kl 21:49]

Backspegel på cykel förbjudet?

Kommer ihåg från mellanstadiet någon gång slutet på 80-talet och början av 90-talet att backspegel fick man inte ha på cykel. Det var den obligatoriska cykeldagen där man skulle cykla hinderbanor och visa att cykeln var utrustat på ett riktigt sätt och man fick ett klistermärke som talade om att man var trafiksäker. Var det förbjudet då eller var vi för små eller är det helt enkelt så att jag fattat fel..?

Förbjudet är (var) det väl inte.
Tanken var väl dels att man skulle titta på trafiken framför och inte ned i en spegel, plus att det var några fall med barn som skadat sig på spegeln när de cyklat omkull.

(om jag minns rätt från mitt åttiotal)

Hjälmmontage

Det fungerar bra med en hjälmmonterad backspegel. Se bara till att inte armen till den är för lång, då den i så fall vibrerar väl mycket. En kompis till mig använder en sådan under gruppcykling. Då utgör den ett perfekt hjälpmedel för att se om någon blir efter. Han har dock kapat till armen, sen är det ju bara en vanesak att använda den.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg