Rapport om Azorerna
Hej,
Bättre sent än aldrig. Vi besökte öarna Faial, Pico och Sao Jorge de två sista veckorna i Augusti 2002. En fantastisk upplevelse!
Vädret: var bra, mycket sol, och klara mornar och kvällar men ibland moln mitt på dagen. Att bestiga Mount Pico mitt på dagen innebar att gå i moln långa stunder. Enligt lokalbefolkningen hade de inte sett ett enda moln under hela Juli så egentligen var vi lite sena.
Dykning: blev det inte, vi hade lite dåligt med pengar så vi letade inte efter möjligheter, de operatörer vi pratade med organiserade endast dyk för erfarna dykare.
Vandring: Vi gjore fantastiska vandringar framför allt Faial och S.Jorge.
Mat: Fisk!! Supergod Fisk! I massor!
Vin: Portugisiskt rödvin är underskattat, dock var det lokala röda vinet från Pico inget vidare. Det vita gick dock utmärkt att dricka.
Valar och delfiner: Vi gjorde 2 turer och såg 2 enormt stora kaskelotter. Och exakt hur många delfiner som helst! Vi fick även hoppa i det blå och låta delfinerna ta sig en titt på oss, och vi på dom. Kanske resans höjdpunkt, obeskrivligt.
Camping. 5 nätter på Pico för 6 Euro!! Trevlig camping bra läge.
Hotel: Små hotel och pensionat går att hitta för ca: 30-40 Euro för ett dubbelrum.
Summa. Till er som funderar på att besöka Azorerna kan jag bara säga: Gör det. Super! För frågor maila mig gärna.
/Niklas