Axemen UL 1-2P

Har beställt detta från kina:
http://www.aliexpress.com/item/Blac...parallel-chord-1-2-gauze-tent/1686424224.html

Verkar ha fått ganska bra omdömen av tidigare kunder, är dock lite orolig för om 20D, PU 3000mm silnylon i golvet är tillräckligt.

Ska till att börja med bara använda det på en cykeltur i europa, men köpte det framförallt pga des tarp-lika konstruktion. tanken är att kunna använda endast yttertältet när man vill gå riktigt lätt.

Vill gärna ha synpunkter på för och nackdelar med detta tält.

har fått hem tältet nu och har provsovit i det en natt.

Var lätt att sätta upp, hyfsat rymligt för att vara enmans, man skulle kunna få in 2 personer om man ligger tight. Absiden är hyfsat stor, rymmer lätt en vandringsryggsäck. bra sitthöjd i huvudändan, men blir ganska snabbt lägre mot fotändan. Finns en förvaringsficka på sidan för att ha småsaker i.

Innertältet är gjort av myggnät så det ventilerar bra, dock hade jag lite problem med kondens i fotändan antagligen för att jag inte lyckats spänna upp duken ordentligt, silnylon slackar lite när det blir fuktigt, så det kan bero på det.

Nu hade jag det på mjukt och jämnt underlag, och jag skulle nog vara försiktig med vad jag sätter det på för ställe, då bottenduken är väldigt tunn. 20D, 3000mm. Får helt enkelt se hur länge det håller.

Jag hade yttertältet delvis öppen under natten för att säkerställa god ventilation, då det bara finns en liten ventil i fotändan. Nu klarade jag mig från regn, men jag tror inte att det skulle vara några problem att ha det öppet även om det regnade.

En nackdel är att det är lite trångt att ta sig in och ur tältet, då staven/tältpinnen står mitt i öppningen. Har man 2 teleskop-vandringstavar skulle man kunna ställa dessa som ett A och få bättre utrymme i absiden.

Jag skulle nog inte rekommendera någon att ta med sig detta tält på fjällvandring, men för kortare vandring eller utflykter i närheten av civilisation tror jag att det fungerar helt ok. Jag får ned detta tält, exped luftmadrass och sovsäck i en 20 L cykelväska.

Tack för uppföljningen och synpunkter med för och nackdelar om tältet. Alltid kul att läsa om reflektioner om intressanta tält mm :)!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg