Axelremmar för ram?

Hej! Ny på forumet och relativt ny när det kommer till friluftsliv.

Hittade en gammal haglöfsrygga på loppis.
Gillar ramen, och säcken, men axelremmarna är bedrövliga och det finns inget höftbälte.

Vart kan man köpa/hitta såna delar?
Måste ju vara ganska vanligt med ryggsäckar med ram där man vill/behöver byta delar???

Tack på förhand!

För ett antal år sedan köpte jag nya axelremmar och avbärarbälte från Fjällräven till min första generations Raven Gyro.
Kostade inte många kronor. Jag tror det var delar till någon betydligt modernare modell, men det funkar bra fortfarande.
Jag skulle tro att åtminstone axelremmar av den typen passar din ram.

Hejsan,
Ett mkt bra höftbälte är ospray, kostar 500.
Själv har jag gjort egna axelremmar av bilbälte och påsydda spännremmar som strappar....
Mvh

Behöver veta bättre VILKEN Haglöfsryggsäck det gäller för att kunna ge vettiga råd.
Om du kan fixa ett par bilder, på bärselesidan och på själva säcken (gärna uppstoppad
med .ex. en kudde) så kan jag säkert både identifiera modell och ge lite råd om vad att göra...
Vänligen,
/Odd

Jag har en Alaska som jag bytt remmar på. Tycker om den väldigt mycket, men efter 9 mil i fäder spår (vandrade vasaloppsleden), så insåg jag remmarnas begränsning...
Hade en gammal ryggsäck från 90-talet, utan ram, som jag konverterade remmarna från och sydde fast på Alaskans ram. Bifogar två bilder, en är ramen utan säck med de gamla remmarna och en är som den blev efter slutresultatet...

Bilagor

• IMG_20170131_223941.jpg
    IMG_20170131_223941.jpg
    79.4 KB · Visningar: 835
  • IMG_20170131_222706.jpg
    IMG_20170131_222706.jpg
    94.9 KB · Visningar: 917
Snyggt jobb Andreas!

Det var något i den stilen som jag också tänkte kunde vara lösningen för Robin...
Jag har gjort liknande lösningar till några av mina riktigt gamla Alaskor
- med rejält omsydda bärselar etc från sena barnbärstolar...

OK,
nu är det ju per definition en ryggsäck och inte en väska, men det kan vi bortse från i detta fall... ;-)

Det där är inte en Haglöfs Skarja, och det är inte en Haglöfs Alaska heller - för mig ser det ut att vara en tidig Haglöfs Grönland (Hm, dvs själva säcken) - som någon har satt fast på en Fjällrävenram... Om du kunde få till en bild på bärselesidan också så skulle jag/vi här nog kunna vara mycket exaktare.

Men OK - så här långt kan jag avgöra:
Haglöfs Alaska och Haglöfs Grönland hade rektangulära aluminiumrör i sina ramar - med 'fötter' och ett nedre tvärstag men ingen 'hylla'. Alltså ingen Grönlandsram...
Haglöfs Skarja hade runda aluminiumrör i sin ram - men den ramen har inga 'fötter', bara den utåt bakåt bockade 'hyllan'. Och inget tvärrör i ramen nederst heller, den funktionen uppbärs av 'hyllans' rör. Alltså ingen Skarjaram...
Fjällröven gjorde ramar med runda aluminiumrör, några hade även hylla förutom 'fötter'. Och normalt hade ramarna ett nedre tvärrör (som på din bild). Alltså mycket troligt en ram från Fjällräven...
/Odd

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg