Avstånd i Långtbortistan

Hej!
Jag sitter och planerar (drömmer???) att inom 2-3 år verkställa drömmen om att cykla en långtur från Sverige till sydostasien. När vi planerat våra tidigare turer inom Europa har vi använt t.ex. www.viamichelin.org för att grovplanera och få en ungefärlig uppskattning av avstånden i den region man tänkt cykla.

Hur gör man egentligen för att få tag i avstånden i Långtbortistan. Dessa kan behövas för en grovplanering, men jag hittar inga kartdatabaser att använda. Hur gör ni andra som planerat och genomfört liknande turer. Går ni igenom andras bloggar eller mäter ni helt enkelt med linjal på världskartan?
 
På pennvässarjordgloben givetvis! ;) Nej du men översiktskartor som flygkartor är rimliga för översiktsrek. Brukar gå att hitta på bättre bibliotek. Specialkartor blir ju aktuella först när du gjort din översiktsrek. Kartbutiken i Sth och liknande utomlands brukar vara goda källor. Kartor fyller, väger och kostar. Så håll dig till vad du verkligen behöver.
 
gå in på maps.google.se
Klicka på "Vägbeskrivning" till vänster

För att lägga in fårn/till-punkter kan du t.ex. höger-klicka på kartan och välja "Vägbeskrivning härifrån" och "Vägbeskrivning hit". Se bara till att du klickar på en bilväg, så funkar det även i *stan-länderna :)
 
adress vs koordinat.

Tack för alla tips.

Provade lite på måfå i google maps både i Långtbortistan och i Baltikum och precis som Thure skriver måste man få systemet att låsa på en adress istället för en koordinat. Det är dock ganska svårt och även om jag zoomar in maximalt och sätter mätpunkten (dvs högerklicket) mitt i en väg blir det inte alltid en adress utan alltsom oftast en koordinat som anges.
Lite jobbigt att inte få till en "träff" som jag kan mäta ifrån.
Det är inte så kvistigt var mätpunkten i okända städer i Ryssland hamnar, bara jag får till något som är i hyfsad närhet av orten ifråga.

Någon som har något tips om hur jag får till mätpunkten?!?
 
Kör bara kartan

ha google inställd på karta, inte satellit, brukar vara lättare då

Jag körde bara på kartan. Kan det vara så att man måste hitta någon slags fixpunkt att mäta från? Jag provade stora korsningar, centralstationer, färjeterminaler i Riga, Tallin, Moskva och Nizhny Novgorod och lyckades bara låsa på en plats i den senare staden.
 
gå in på maps.google.se
Klicka på "Vägbeskrivning" till vänster

För att lägga in fårn/till-punkter kan du t.ex. höger-klicka på kartan och välja "Vägbeskrivning härifrån" och "Vägbeskrivning hit". Se bara till att du klickar på en bilväg, så funkar det även i *stan-länderna :)

Jag är lite skeptisk till att det funkar i verkligheten... Stan-länderna verkar saknar ett fungerande avståndsmätning och ofta det avståndet som är utsatt på kartor och vägskyltar är inte avståndet längs vägen utan är fågelvägen.

Jag har cyklat en del i området och då speciellt Kazakstan... Har du frågor kan du hör av dig
34479_436198074883_529424883_5787966_1725979_n.jpg


/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PierreOdengard Avstånd till länder Långcykling 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg