Tja, demokrati kan ju inte innebära att allmänhet förtrycker markägarna och förhindrar eller försvårar för dessa att bruka sin egen mark efter eget gottfinnande.
Du låter som en avundsjuk vänsterperson som inte ser allt slit och alla kostnader som markägarna har med sin mark. Skaffa dig själv mark för egna (eller lånade) pengar om du nu anser att vi markägare skulle vara privilegierade. Tips, kalhygge i norrlands inland är inte så dyrt. Sedan har ju en hel del jobb och utgifter innan du kan börja njuta de ekonomiska frukterna av investeringen...
/Niklas
Haha nej inte en avundsjuk vänsterperson. Snarare en av de överbetalda stadsborna även om jag oftast faktiskt inte klagar på marginalskatten. Ohyfsat av dig att gå på mig som person snarare än det jag säger men det hör väl till vanligheterna i just de här trådarna.
Jag äger inte mark själv men har vänner som gör det, och har tidigare haft gammal ärvd mark i släkten. Detta dessutom i närheten av stockholm, med allt vad det innebär av olovligt soptippande, fiskande, julgranshämtande, och för den delen lovliga men ovälkomna campande mc-gäng osv. Terrängkörning hade inte hunnit bli ett problem innan marken såldes på 90-talet.
Jag vet inte vilka problem som faktiskt är störst nere i dina trakter, men det verkar handla om kompanivis med rovcampande naturvårdare av dina inlägg att döma!
Om demokrati och majoritetsförtryck kan man diskutera länge. Klart är att det första inte på något sätt utesluter det andra även om man i de flesta länder försöker lagstifta bort de värsta avarterna som rasism och förföljelse pga hudfärg osv.
Rätten till markägande hamnar nog inte uppe bland de grundläggande mänskliga rättigheterna.
Om så vore fallet borde ju alla människor i så fall få äga mark, vilket inte är sant.
Ett privilegium således. Känn dig priviligierad!
I sverige har vi det rättsläge vi själva skapat. Om du inte har abolut makt på din mark är det nog för att befolkningen i övrigt inte vill det, och gällande lagstiftning verkar väl spegla det lite lagom sådär?
Den som äger mark har rättigheter som är få människor förunnat idag. Att kunna jaga, fiska, fälla skog och timra kojor, anlägga kräftdammar, odla grödor osv är rättigheter som jag anser inte kan mätas i pengar. Vill man sen hindra andra människor att tillfälligt sova på eller ens se på ens mark får man väl flytta till något land där man kan det.
Sen att det kan vara svårt att få lönsamhet i markägande är ju tråkigt, men fullständigt irrelevant. Det är inte "lönsamt" att bo i villa, men det hindrar inte miljoner svenskar från att föredra det före ett liv i lägenhet. Inte heller klagar de på att det inte går att försörja sig på att sälja skörden från grönsakslandet...
/Pysen
(Som f.ö. ser en viss komik i det förhållandet att den svenske markägare som enligt rådande lagstiftning vill ha ett tältförbud på sina marker gör bäst i att få dem utnämnda till reservat