Avrådan Basstávagge

Har precis kommit hem för några dagar sedan från en Sarek vandring. Jag och vandringskompisen gick ut ur Sarek via Basstávagge förra helgen 24-25 augusti. Det regnade ordentligt fredagen och lördagen, vilket givetvis bidrog till att vattennivån i glaciärjokkarna stigit. Men oaktat detta så var vaden mycket krävande, avsmältningen av glaciärerna har onekligen accelererat sedan jag gick genom denna dalgång år 2011. Vi fick leta länge för att hitta ett lämpligt vadställe över jokken från Soabbevagge, som hade brunt vatten och var svår att läsa. Det ställe vi gick över på var ganska olustigt. När vi kom till jokken som rinner från glaciären Alep Basstajiegna, såg vi på flera ställen stenar som hoppade i ytan på strömmen. Vi tvingades gå upp på glaciärtungan för att passera denna jokk, som hade kraftig lutning och borrade sig djupare ner i dalsänkan. Väl framme vid samlingsjokken Skajdasjvagge, fick vi slå läger vid 17-tiden och vänta med vadet till nästkommande morgon. Jag vill med detta inlägg varna de vandrare som eventuellt planerar att gå igenom Basstavagge nu i september, att tänka till en extra gång kring färdvägen. Vaden är svåra, och även för den skicklige vadaren med lång erfarenhet, är det svårt att hitta "självklara vadställen". Det brunfärgade vattnet i jokkarna är svårt "att läsa", lutningen är ordentlig, strömstyrkan är kraftig och det finns rullande stenar på botten.
 
Brunt vatten är ju tecken på högt vatten. Jag gick där den 17 augusti, dagen efter ett rejält regnoväder och var lite orolig inför vaden. Kvällen före fick jag slå läger vid Tjågnårisjåhkå pga just högt, brunt vatten, men på morgonen gick det bra att vada. Över Pielaslätten fanns också klara tecken på högt vattenstånd, det var riktigt strömmande där och klart översvämmat. MEN väl i Basstavagge så var det helt ok, sista glaciärjokken kl 19, inget brunt.

Kan det vara så att det helt enkelt är väldigt stor variation från dag till dag och att man faktiskt aldrig vet i förväg och bör ha beredskap för allt.
 
Vi vadade Tjåggnårisjåhkå kvällen före vid 19-tiden, och slog läger när vi kommit över den. Den hade också brunt vatten men gick bra att vada vid förgreningen. Har samma upplevelse som du att Pielaslätten var väldigt översvämmad, men det var inga problem att vada där. Väl inne i Bastavagge var det de första 3 jokkarna som hade brunt vatten. Den sista glaciärjokken var klar och fin, men hade en kraftig strömstyrka och förrädisk lutning.

Är nog som du skriver väldigt stor variation från dag till dag, och inte att rekommendera Basstavagge om det regnat mycket nyligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Ljusfenomen i Basstávagge Fjällvandring 27

Liknande trådar