Hej,
Alla som äger en Fjällrävensäck med denna ram vet att detta är en svag punkt. Kan inte begripa att Fjällrävens utvecklare inte tänkte längre! Remmen måste ju vara utbytbar, för tusan bövlar!
Nåväl, jag löste problemet på den begagnade rygga jag köpte för en tid sedan. Som på många andra ryggsäckar hade öljetterna i bältets rem till ramens "öron" flugit all världens väg och infästningen funkade inte alls. Jag kapade och brände remmen precis ovanför översta öljetten, satte dit ett aluminiumspänne på stumpen som var kvar och fäste in en 3 mm tjock läderrem. Denna rem hade jag tidigare låtit ligga i rå linolja några dagar och även slagit de hål som behövdes för upphängningen.
Som synes av bilden har jag lagt på ett antal brickor på utsidan för att få kortast möjliga momentarm på sprinten. Två större brickor ligger kring remmen där sprinten går igenom.
/Mats
Alla som äger en Fjällrävensäck med denna ram vet att detta är en svag punkt. Kan inte begripa att Fjällrävens utvecklare inte tänkte längre! Remmen måste ju vara utbytbar, för tusan bövlar!
Nåväl, jag löste problemet på den begagnade rygga jag köpte för en tid sedan. Som på många andra ryggsäckar hade öljetterna i bältets rem till ramens "öron" flugit all världens väg och infästningen funkade inte alls. Jag kapade och brände remmen precis ovanför översta öljetten, satte dit ett aluminiumspänne på stumpen som var kvar och fäste in en 3 mm tjock läderrem. Denna rem hade jag tidigare låtit ligga i rå linolja några dagar och även slagit de hål som behövdes för upphängningen.
Som synes av bilden har jag lagt på ett antal brickor på utsidan för att få kortast möjliga momentarm på sprinten. Två större brickor ligger kring remmen där sprinten går igenom.
/Mats