Avbärarbälte

Hej,

Jag har försökt hitta en bra tråd med en grundläggande beskrivning på hur man syr ett eget avbärarbälte men har tyvärr inte hittat något. Tänkte därför dela med mig av mitt projekt.

Bakgrund och idé
Tanken var att sy ett avbärarbälte till min ramryggsäck, en Lill-Skarja inköpt hos en lokal sportbutik. Ryggsäcken passar mig utmärkt, då jag är ganska kort, och har snabbt blivit en favorit på mina kortare turer. Inför sommaren tänkte jag testa den, med viss modulering, till en lite längre tur och känner då behovet av ett avbärarbälte.

Tid & kostnad
Materialet kostade mig ungefär 150kr och tidsåtgången var (bortsett ifrån planeringstid) ungefär 2 h.

Genomförande
För designen av mitt avbärarbälte så utgick jag ifrån ett befintligt avbärarbälte ifrån min Klättermusen Hugin. Bältet passar mig bra och designen kändes korrekt för det jag behövde. Jag började med att lägga ut bältet på mitt dubbelvikta tyg och rita av det (bild 1). På så vis fick jag två identiska tygbitar att utgå ifrån.

Därefter så la jag ut och sydde fast det breda band som kommer att bära upp ryggsäckens vikt samt de två smala band som jag kommer använda för att fästa bältet i ryggsäckens ram (bild 2). Observera att banden endast syddes fast på den ena tygbiten.

Den andra tygbiten delade jag på mitten, för att kunna få in stoppningen, och använde sedan bitarna som mall för att klippa ut bältets stoppning ifrån ett gammal liggunderlag (bild 3).

Steg fyra var att sy ihop alla tygbitarna med avigsidan utåt. Här är det viktigt att se till att man inte syr fast banden i någon söm. De ska alla gå att komma åt ifrån bältets rätsidan när man vänt på detsamma (bild 4).

Avslutningsvis så gjorde jag hål i de smala banden för att kunna fästa avbärarbältet i samma sprintar som axelremmarna (bild 5).

I slutändan så är jag nöjd med mitt bälte och nu återstår bara att testa det (på Öland) i sommar.

Tips på hur jag skulle kunna förbättra min design mottages gärna.

//Sabel

Bilagor

• DSCN3324.jpg
    DSCN3324.jpg
    28 KB · Visningar: 894
  • DSCN3326.jpg
    DSCN3326.jpg
    27.7 KB · Visningar: 983
  • DSCN3327.jpg
    DSCN3327.jpg
    22.4 KB · Visningar: 876
  • DSCN3329.jpg
    DSCN3329.jpg
    51.8 KB · Visningar: 878
  • DSCN3332.jpg
    DSCN3332.jpg
    54.9 KB · Visningar: 898
Tack

Sommarens testperiod återstår men vem vet, med goda resultat kanske jag kan tänka mig att ta upp beställningar ;-)

Mitt problem när jag gjort på liknande sätt har varit att det blivit för mjukt och fjösigt.

Hittat någon lösning?

Mitt problem när jag gjort på liknande sätt har varit att det blivit för mjukt och fjösigt.

Jag upplever inte att det känns mjukare än mitt fabrikssydda bälte men det kan kanske märkas mer vid lång användning. Har du funnit någon lösning på ditt problem?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
URB65 Avbärarbälte. Gör det själv 4
peter1969 Fästa avbärarbälte i ramryggsäck? Gör det själv 19
Django Avbärarbälte Gör det själv 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg