Avancerad ruttplanering

Jag har behov av att kunna planera en rutt med flera stop på vägen i min PC.

Det problem som jag har är att jag behöver att programet ger mig den mest effektiva rutten mellan flera olika platser utan att jag själv behöver lägga dessa i ordning utan att programet själv räknar ut den mest effektiva vägen om jag ska besöka flera platser som finns utspridda

Förslag?

Det borde finnas men jag har inte sett något som funkar i praktiken.

De ruttoptimeringar jag sett optimerar punkternas ordning baserat på "fågelvägen". Därefter beräknas vägar på vanligt vis. Det är lätt att konstruera exempel där den tekniken ger rena rappakaljan.

Om man sorterar punkterna manuellt i Mapsource så tar man ju hänsyn till var det finns vägar vid sorteringen.

Inte för att det är speciellt komplicerat att göra rätt. Dvs man beräknar först alla vägar mellan alla punkter och därefter gör man en relativt enkel sortering/optimering. Kruxet är att det måste göras inuti rupplaneringsprogrammet (MapSource, Google Maps, etc) och det verkar inte finnas implementerat vad jag vet?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Deltidseremiten Ruttplanering? Navigering 7
HMR Ruttplanering på TomTom, Garmin, m fl Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg