avancerad grundkurs

Hej!

Jag vill gå avancerad grundkurs i klippklättring. Eftersom man oftast måste vara minst två undrar jag om det är någon här som har tänkt gå den? Hör av dig i så fall! Jag vill gå kurs i Stockholm/Mälardalen.

/Gunnar
 
Menar du en längre variant än den vanliga tvådagars "Grundkurs klippklättring" som klätterförbundet definierat?

Eller menar du något för den som redan klättrat en del? I så fall är det sk fortsättningskurs du vill ha, den kan anpassas ganska mkt efter dina egna önskemål. Svenska Klätterskolan till exempel, kan fixa det. Eller klubben i Uppsala eller nån annan närliggande stad!

John
 
Svenska Klätterskolan har faktiskt en kurs som kallas Avancerad Grundkurs. Den innehåller det som definieras som grundkursinnehåll enligt Svenska Klätterförbundets normer, men till skillnad från en "vanlig" grundkurs (som riktar sig till rena nybörjare) riktar sig den avancerade grundkursen till sådana som har klättrat en del inomhus och kanske även med topprep inomhus. Det innebär att det finns förkunskapskrav: att man ska kunna ta på sig en sele, man ska kunna knyta in sig och man ska kunna säkra och behärska en del klätterteknik. Det gör att man kan hoppa över en del av de vanliga grundkursmomenten och spar därigenom en hel del tid. Det innebär att man under den avancerade grundkursen kommer längre än på en vanlig grundkurs. På en vanlig grundkurs hinner man - i bästa fall, beroende på elevernas förutsättningar och motivation - med att var och en får prova att leda en led på egna kilar. På en avancerad grundkurs ägnas i stort sett hela den andra kursdagen åt att just leda på egna kilar. Så för den som har en del klättererfarenhet ger en avancerad grundkurs en bättre grund att stå på för självständig klättring efter kursen än vad en vanlig grundkurs gör.
 
Vill du avancera snabbt bör du hitta någon att klättra med. Att leda på kil är inget man lär sig på en helg. Det är lite som att ta körkort. Kursen ger dig teorin och grunderna, sen får du öva en lång tid för att bli säker.

Började själv leda på kil i våras och är nu rätt stabil på 4+. Led så mycket du kan, då bygger du också upp ditt ledpsyke. Jag och min ordinarie replagskompis har helt slutat med topprep, just för att träna på att leda. Svåra moves tränar vi upp med bouldering (bor i Malmö så vi har rätt nära till bouldermekkat Kjuge).

Innan jag började leda på kil ordentligt byggde jag rätt många toppankare och försökte med tiden bara använda kilar. Då får man verkligen arbeta så att kilarna sitter till 100 procent. Andra säger att aidklättring är en bra väg att gå ifall man vill lära sig konsten att sätta kilar. Med andra ord... öva öva öva.
 
Jag tycker också man ska praktisera och praktisera och...
Men för att få lite rivstart på detta är nog en kurs bästa sättet om man nu inte har en kamrat som är nånstans på instruktörsnivå och samtidigt uppskattar att föra över sina kunskaper till nån annan (istället för att "klättra själv").

Själv började jag klättra inkl kil osv lite mer på egen hand/med kunnig kompis, men gick senare en fortsättningskurs, och därefter kände man ju att det man kunde inte var förvirrade missförstånd utan lite mer "ackrediterat". Det var nog bra för ledpsyket, även det.
 
På en vanlig grundkurs hinner man - i bästa fall, beroende på elevernas förutsättningar och motivation - med att var och en får prova att leda en led på egna kilar.

Hej Per!

Jag vet att du varit med ett tag och säkert är väldigt effektiv i att hålla kurs. Men hur i all världen hinner du med att eleverna skall leda själva på en vanlig grundkurs? Detta är ju långt utöver förbundets kursnormer.

Själv upplever jag att mina elever oftast med nöd och näppe hinner lära sig bygga någorlunda säkra topprepsankare på två dar. Detta måste ju ändå ses som det absolut centrala. Sen brukar jag hinna med firning, och oftast (men inte alltid) att de skall få prova att FÖLJA på kil. Om jag skulle klämma in lead-klättring så tror jag att det skulle ske på bekostnad av de kunskaper som normen föreskriver. Berätta gärna hur du gör för att hinna!

John Liungman
 
Senast ändrad:
Detta måste ju var väldigt beroende av elevernas förkunskapsnivå?
Även om kursen ska omfatta bestämda moment kan ju dessa ta väldigt olika tid - och om jag vore elev skulle jag tycka att det vore stort slöseri om man går igenom och repeterar sånt som visat sig uppenbart att eleven redan behärskar. Det handlar väl då bara om tillräcklig lyhördhet för detta, samt att man vågar göra bedömningen utifrån detta om vad som faktiskt inte behöver präntas i på det sätt som är nödvändigt för någon som verkligen är helt och hållet nybörjare.
 
Detta måste ju var väldigt beroende av elevernas förkunskapsnivå?

Helt sant! Men jag har aldrig haft en grupp (och det är ju gruppens svagaste länk som får gälla här) som redan har kunnat bygga topprepsankare. Några kan ha klättrat inne, precis som Per C skriver, men de momenten (sele, inknytning, osv) tar sällan mer än nån timma. Jag har iofs bara hållt kurser i några år så jag kanske inte är representativ.

Jag, och de flesta instruktörer i Göteborg tror jag, menar att normerna för grundkurs redan är för omfattande och att "följa-en-förstaman" borde tas bort för att lämna tid åt det centrala.

John
 
OK, jag ska inte på nåt vis gå i polemik, som ovan framgår har jag bara gått fortsättningskurs, och på den var vi bara två elever och en duktig lärare, så där hann vi både med ganska mycket och dessutom gjordes en del av övningarna "på lead". Möjligt är också att vi överskred tidsschemat en del:)...
 
Precis som Mezzner skriver är det såklart beroende på elevernas förkunskapsnivå, men Pelle Willén, Andreas Bengtsson och jag tycker nog att vi förbättrat vår pedagogik över åren till den punkt att i runda slängar cirka hälften av eleverna på en grundkurs hinner leda en replängd på egna kilar innan kursen är över. Fast för att hinna med det krävs att man överskrider Förbundets normer vad gäller tiden. SKF säger minst fem timmar per dag, har jag för mig, och vi håller på 8-10 timmar per dag, lite beroende på väder.
Utan att gå in på alla detaljer, så är kursupplägget i grova drag så här: "torrsim" med säkringsteknik efter selpåtagning etc.; basic klätterteknik i form av lätta bouldertraverser och andra övningar; gå som andreman på 2-replängdstur; firning; kilplacering; standplats- och topprepsankarbygge. Det här är första dagen, som slutar vid 17-18-tiden om vi börjat 8.00.
Andra dagen kör vi "examen" på standplatsbygge, dvs eleverna får själva bygga ett antal standplatser. Om de ser okej ut går vi vidare och plockar ihop alla lösa delarna till att leda. Först får de klättra med topprep och traila ett "leadrep" som de får klippa i säkringarna. Därefter, på samma led, får de leda pink-point, dvs på förplacerade säkringar. Sedan klättrar eleverna återigen samma led, men nu på egna säkringar och instruktören juggar bredvid och kollar kilarna, hela tiden med en slinga beredd att klippa in på elevens sele om det blir skakigt. Eleven kommer upp, gör stand och säkrar upp sin andreman. Sedan firar de ner och gör om det med ny försteman. Efter detta hinner vi oftast repetera standplats igen och eventuellt gå igenom prusikklättring också! En del teori, som fallfaktor och fångryck tar vi löpande där det passar in, annat som etik, gradering, läsa förare, osv. tar vi under lunchrasterna. Det blir inte många minuters dödtid under de två dagarna, kan jag säga.

Jämfört med kurserna vi höll för tio-femton år sedan är det en enorm skillnad i hur pass självgående eleverna är efteråt. Numera (och det här vet vi från den feed-back vi fått från före detta elever) vågar eleverna sticka ut och åtminstone sätta topprep utan att vara oroliga för att göra fel, och andelen elever som faktiskt fortsätter efter en kurs är klart större idag än i början av 90-talet. Det är i alla fall vår bedömning. Men visst, vi kapar tid på de moment som antingen inte är så viktiga för att de ska våga fortsätta klättra på egen hand efter kursen eller på de moment som de kan läsa sig till själva.
Det är ju så med SKF:s normer, att de föreskriver vilka moment som ska ingå i en grundkurs - och de har vi med - men normerna säger inget som den tidsmässiga fördelningen mellan de olika momenten. Och det här är något som vi skulle vilja ta upp på ett kommande instruktörsseminarium. Vi hade lite lösa planer ihop med utbildningskommittén kring detta redan till den här höstens seminarium, men just nu är det lite skjutet på framtiden. Man behöver ha tid för att planera ett sådant seminarium, och det har vi inte haft.
 
Jag är imponerad! Vore absolut kul om ni ville hålla en liten föredraging på instr seminarium framöver! Det här är ju nåt vi alla brottas med!

hälsningar

John
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg