Aurlandsdalen (Norge)

Hej

Jag har tänkt vandra i Norge i sommar (mitten av juli) och har fastnat för Aurlandsdalen, dels för att den slutar vid en fjord och så sägs den vara fantastiskt vacker.

Nu har det dykt upp några frågor:

Jag har sett på Google Earth att det går en väg i dalen vilket inte känns så där jätteskojjigt, om någon gått leden, stör vägen fjällupplevelsen?

En annan fråga är huruvida det är jättemycket folk i området under den nämnda tiden, dvs är det kö på lederna (nått jag ogillar...), hade tänkt att ta tält trots att det finns hyttor för att få kunna undvika den stora folkmassan.

Jag hade väl tänkt att gå från Finse till ner till Vassbu (eller nått sånt). Det blir en tur på 3-4 dagar vilket är lite kort, har någon något förslag på en vacker förlängning som skulle ge några extra vandringsdagar, gärna med utgångspunkt från järnvägen, i Finse eller någon annanstans.

/Magnus

Jag svarar på mina egna frågor om någon skulle vara intresserad.

Jag gick från Haugastöl, ner mot Kräkkjahytta där det genades någon km till leden mot Finse. Mycket vacker tur med lite folk, ingen på leden mellan Haugastöl och Kräkkja. En natt i tält, vid Finnbergsvatnet.
Dagen efter skulle vi gått över Sankt Pål, men på grund av bortspolad bro fick man åka runt via Ål, till Geiterygghytta med buss. Mellan Geiterygghytta och Österbö ser man vägen och kraftledningar i bland, men då nere i dalen, så utsikten störs inte så mycket. Det är knappt någon trafik på vägen i dalen, trots att det är den kortaste landvägen mellan Oslo och Bergen.
Det finns en hel del branta skråpassager från Steinbergsdalen och nedåt, om man är höjdrädd kan det vara läskigt. Bitvis brant nedåt. Mycket vackert, fantastisk dal nedanför Österbö. Jag sov i tält mellan de olika hyttorna vilket ledde till att jag nog träffade på färre än väntat. Vid busshållplatsen i Vassbyggdi kom det ca 50-60 pers uppifrån dalen mellan 1130 och 1630 (då den andra och sista bussen går), i stort sett ingen går åt andra hållet.
En liten varning, strax före första bron efter Steinbergsdalen slutar stigen vid ett stup på ca 5-10 meter, man skall ha vänt ca 50 m tidigare och serpentinat sig ned på några hyllor. Jag skulle inte ha velat gått leden i regn och dåligt väder, hala stenar hade inte varit roligt alls. Om man skall tälta mellan Österbö och Vassbyggdi bör man nog passa på där det går, inte direkt gått om lysande tältplatser, antingen för långt ifrån vatten eller starkt sluttande mark.

Missa inte att ta Flåmsbanan på vägen hem, fantastisk järnväg, lite mycket av en turistfälla dock...

Om man är i området kring Flåm, vart börjar denna vandring. Är det värt att vandra från Flåm och tillbaka samma dag, alltså ingen övernattning i naturen?

Hej! Ta buss från flåm till Österbö gå ner till vassbygdi t buss därifrån tillbaka till Flåm. Alternativt Taxi från Aurland till Flåm. Trivsam dagstur

Jag har gått i Skarvheimen 3-4 gånger och på Hardangervidda 2. Bilder finns på
http://www.huthyfs.com
Just Aurlandsdalen har jag aldrig brytt mig om, dels går den ned mot en fjord, alltså lågt,
därtill en blindtarm,
dels är det väldigt mycket folk tidvis. Det är ju bekvämt; många som går från Geitrygghytta till Steinbergsdalshytta låter frakta sitt bagage med bil.

Skarvheimen i övrigt hör dock till favoriterna och kombineras gärna med några dagar i Jotunheimen. Första gången jag gick var år 2000 och då valde jag varianten från Finse till Geitrygghytta över St Pål. Strax efter Finse uppenbarade sig en märklig bro. Det var stege upp i bägge ändar, en rätt smal plankbro mellan och inga räcken. Jag, som har extremt dålig balans och anlag för svindel kunde knappt ens tänka tanken att gå upprätt över bron; samtidigt verkade det knepigt att gå över från stegen till krypande över bron utan missöden.
Så jag vadade, och då, i augusti gick det, knädjupt.

Den kanske finaste vägen in i Skarvheimen är nog den från Myrdal via Vosseskavlen till Hallingskeid (man går alltså inte Rallarvegen!) och vidare. Från Haugastøl eller Ustaoset
och via Lordehytta mot Raggsteindalen är också fint.

Skarvheimen är tämligen ensamt bara man passerat Iungsdalshytta. Mågna kommer f ö dit med båt så det är inte så vansinnigt många på leden mellan Geitrygghytta och Iungsdalshytta heller.

Tack för svaren :)

Finns det någon glaciär i närheten av Flåm som är värd ett besök? Kollar runt på nätet, men har svårt att hitta bra information...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Aurlandsdalen i juni? Fjällvandring 2
seasteel Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet Fjällvandring 6
d.berg Norge sydväst om Storlien - vattensjukt? Fjällvandring 8
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Hemiume Sarek - Norge - Abisko? Fjällvandring 14
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Yakherden Djur i det vilda? Norge/Sølen Fjällvandring 1
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
bico Storvigeln i Norge? Fjällvandring 1
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Vindskydd Dagstur Rjukan (Norge) Fjällvandring 6
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg