åttadelat??

Ny fråga!

Janne Corax mfl förespråkar åttadelade kassetter, för att de är vanligare i jordens mer eller mindre bortglömda hörn, stämmer det?

Vidare så skriver han på sin hemsida om framdrev som går att vända på när de börjar bli slutkörda, tanken låter ju ganska så bra, går det att vända på alla sorters drev? om inte, vilka går att vända på?

Finns det även kassetter som går att vända på när de börjar bli slutkörda?

Tacksam för svar/ John

Guest

Gäst
Annars kan man ju köra med 9-delat i kombination med växelreglage som kan ställas om från index till friktion. Då kan man sätta dit en 8-delad och köra ändå.

Johnboy; sa:
Ny fråga!

Janne Corax mfl förespråkar åttadelade kassetter, för att de är vanligare i jordens mer eller mindre bortglömda hörn, stämmer det?

Nja, det beror nog på, finns det MTB-delar till moderna hojar är det niodelat, som är dagens standard, och finns det inte det så kan det vara stora kompabilitetsproblem om man satsar på lokal delar. Vissa prylar kan nog fås att funka andra är det nog närmast hopplöst med.

Jag försökte bygga om ett hjul i Leh, i Ladakh, i norra Indien, och kunde inte finna en komponent som passade, trots att det var åttadelat.

Annars hade åttadelat sina fördelar, marginellt mindre känsligt än niodelat, å andra sidan fanns de som föredrog sjudelat när åttadelat lanserades.

Man vet ungefär hur långt en kassett håller och skulle jag åka verligt långt, över 800 mil eller så i länder med helt andra standarder skulle jag nog satsa på att ta med en extra kassett.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg