Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans!

Önskar råd!

Funderar på att skaffa ny ryggsäck för året runt bruk.

Intressanta säckar för mig är Bergans Powerframe 3800, Arc´Teryx Bora 95 och Ospray Crescent 110. Det jag är ute efter är en stor säck som inte väger för mycket, och som sitter bra på ryggen. Säcken skall huvudsakligen vara till för 1 veckosturer, men skall även fungera bra till dagsturer (toppturer) med utgångspunkt från basläger.

Därför är det bra om ryggsäcken har möjlighet att komprimeras eller kan göras om till en "daypack". Anledningen till att jag är ute efter en stor säck är att jag tycker om att fotografera, samt har gärna mycket torrmat med mig, tält, bra liggunderlag och extrakläder.

Är det någon som har erfarenhet av Bergans Powerframe? Hur fungerar höftbältet i tvära uppförslut? Medger det bra rörlighet? Har någon erfarenhet av Osprey Crescent? Finns det butik i Sverige som säljer Ospray?

Är van vid en gammal ramryggsäck - Fjällräven Raven Gyro - men behöver nu en nyare årgång av ryggsäck.

Tar tacksamt emot råd inför ryggsäcksköpet.

Conny.
 
Osprey Crescent 110

fjällbäck; sa:
Önskar råd!

Funderar på att skaffa ny ryggsäck för året runt bruk.

Intressanta säckar för mig är Bergans Powerframe 3800, Arc´Teryx Bora 95 och Ospray Crescent 110. Det jag är ute efter är en stor säck som inte väger för mycket, och som sitter bra på ryggen. Säcken skall huvudsakligen vara till för 1 veckosturer, men skall även fungera bra till dagsturer (toppturer) med utgångspunkt från basläger.

Därför är det bra om ryggsäcken har möjlighet att komprimeras eller kan göras om till en "daypack". Anledningen till att jag är ute efter en stor säck är att jag tycker om att fotografera, samt har gärna mycket torrmat med mig, tält, bra liggunderlag och extrakläder.

Är det någon som har erfarenhet av Bergans Powerframe? Hur fungerar höftbältet i tvära uppförslut? Medger det bra rörlighet? Har någon erfarenhet av Osprey Crescent? Finns det butik i Sverige som säljer Ospray?

Är van vid en gammal ramryggsäck - Fjällräven Raven Gyro - men behöver nu en nyare årgång av ryggsäck.

Tar tacksamt emot råd inför ryggsäcksköpet.

Conny.

Jag svarade på ett liknande inlägg [url]http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20815 [/url] om Osprey Crescent förut. Men för att ge lite mer anpassade svar till dina frågor så kan jag berätta att Osprey Crescent 110 har både en liten dagsturssäck på 8 liter samt att topplocket även är en fannypack (midjeväska?). Storleken på topplocket är jag lite osäker på, det finna i varje fall tre fack på den. Det understa verkar vara avsett för ett vätskesystem, mellan facket sitter inne med största pack volymen och det översta passar för kartor och annat smått bös.

Skulle den volymen inte räcka för dagsturen så finns det 3 stycken kompressionsremmar på säckens baksida, och topplocket går nog att dra ned rätt så rejält.

Vad det gäller inköp av Osprey säcken så köpte jag min på Fjällskog i Uppsala. Dom hade 90 liters varianten i butiken, den satt skönt men jag ville ha en större säck så jag beställde 110an.

Jag har också för avsikt att använda säcken året runt, till både kotare turer (2-3 dagar) och som nu i sommar en två veckorstur. Utan att ha behövt ta bort något ur packningen (av utrymmesskäl) så har allt till två veckors turen gått ned i säcken. Visserligen så kommer jag inte ha med någon fotoutrustning (så när som påen pocket kamera och några rullar film), men diverse hundprylar som mina två bestar :) slipper att ta i sina klövjeväskor åker ned i min säck.

Jag skulle tro att du kommer bli väldigt nöjd med vilken än av säckarna du väljer när du uppgraderar från Gyrot ;)

Mvh Jesper
 
Att välja ryggsäck!

Tack för råd och tips!

Efter att ha varit till Stockholm i helgen och en del provande av säckar blev mitt val Bergans Viking II.

Bergans Viking II är på 110 liter och väger 4 100 gram. Jag var först tveksam till denna säck främst
p g a vikten. Föredrar gärna så låg vikt som möjligt. Var också tveksam till bältet om det skulle vara för brett och för stort. Men efter att ha fått denna säck på min rygg blev jag övertygad om att jag funnit Min säck. Bergans Viking II finns i färgerna tvåfärgat grön och blå kombinerat med svart. I butik fanns blå kombinerat med svart vilket jag valde.

När det gäller volymen föredrar jag att ha möjlighet till att ha en säck som har utrymme men som kan komprimeras och bli mindre. Den stora säcken behöver således inte alltid vara så stor. Möjlighet finns då enligt min mening att använda säcken till varierande turer.

Säcken sitter mycket bra på Min rygg (jag är 179 cm lång och väger ungefär 78 kg), och jag ser fram mot att komma ut med denna säck på tur i fjällen.

MVH

Conny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
Ute-P Svårt att välja ryggsäck...råd? Transportera 11
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
TheoW Välja ryggsäck? Transportera 1
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Nordost Välja ryggsäck.. Transportera 2
Välja ryggsäck? Transportera 3
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar