Långtur: Liten vinge eller ett långt och smalt blad.
Lek och dagstur: ett kortare men bredare blad, rollar och stöttningar och diverse andra knallharten trix tycker JAG blir roligare så. Det är inte säkert detta stämmer för dig.
En liten varning vill jag utfärda för de paddlar som kommer från Estländska Tahe Kayaks: Dom vobblar och styr bäst dom vill i låga farter. Det här är den paddeln som jag använder mest iofs och jag har lärt mig använda den tillfredställande, men den har trots mer än 2 års användande fortfarande dåliga egenskaper som jag inte vant mig vid (vanligtvis så vänjer man ju sig vid det första man använder). Anledning till att jag inte bytt upp mig är helt enkelt en ekonomisk fråga. Ett märke som jag dock fattat tycke för är Aquabound. Mer eller mindre fri från vobbel oberoende fart och trots sin till synes märkliga form så fungerar den utmärkt till att styra och stötta med. Finns i lite olika utföranden.
Kör du med roder tycker jag absolut du ska prova en vinge, vingtekniken är överförbar på en plattpaddel i viss mån och generellt sett så förbättrar det din frammåtpaddlarteknik på ett ganska enkelt sätt eftersom den tvingar dig till rätt rörelse, som enligt min mening även funkar bra på plattpaddlar. Men börja med en liten vinge och gå inte på för hårt i början eftersom de fäster på ett lite annorlunda sätt.
Sen finns ju alltid den omtalade GP'n. Jag kommer inte överräns med dem men det kan också bero på att jag inte är någon vidare snickare. Har du möjlighet så snickra ihop en nu under vintermörkret som kommer, det kostar nästan ingenting jämfört med en paddel från butiken och har du tur så uppstår tycke. Enligt vissa så är denna paddel överlägsen allt annat om än jag har svårt att dela den åsikten...
/Samme