Att torka potäter

Förra året tänkte vi prova det recept på potatisgratäng som finns i Utsidans kokbok. Jag följde torktipsen för potatis - dvs koka den tills den är nästan färdig, skiva den med osthyvel och torka i 50 grader. Provade flera gånger men misslyckades totalt. Potatisen blev inte alls gul och torr utan brun och seg. Jag hade valt en fast sort, men det var ändå svårt att skiva den utan att den smulades sönder - och då var inte potatisen färdigkokt utan hård i mitten, precis som det stod i receptet.

Tyvärr kan jag inte ställa in ugnen på lägre temp än den jag hade. Jag hade den inställd på lägsta, som ska motsvara 50 grader, men gradangivelsen är säkert osäker i ugnens undre skala.

Har sett andra här som verkar ha torkat potatisen rå - skivad eller riven.

Har ni några bra tips??

Jag har för övrigt torkat andra grönsaker och kött i ugnen med framgång, tex morötter, lök, svamp, lövbiff.

Potatispress

Jag har med stor framgång använt en potatispress i samband med torkning av potatis:

* Koka potatisen
* Pressa patatisen på en långpanna med smörpapper under
* Torka i ugn på 50 grader med luckan lite öppen eller ännu bättre, använd en varmluftsugn med mkt låg temperatur
*Rör runt och smula ner potatisen under torkningen
Resultatet blir gult grovkornit pulver.

När potatisen skall tillagas så har jag lagt det i en tät bunke med vatten ca 3-4 h innan själva tillagningen så att potatisen börjar svälla. Därefter görs potatismos med alla andra goa grejer i ... smör, torrmjölkpulver, kryddor...

Potatisens vikt är reducerad till ca 15% av ursprungligt.

Jag har tidigare också provat att skiva potatisen men fått sega, bruna potatisbitar som inte blir bra alls vid matlagning.

Lycka till!

Jonas

Spontant så tycker jag att man skall skiva potatisen rå och sedan koka den ett kort tid (när man kokar så denaturerar man alla proteiner och stoppar all enzymatisk aktivitet) innan man torkar. Sedan skall torkningen ske så fort som möjligt, vid inte alltför hög värme. Om man torkar i ugn är det så måste det vara bra ventilation (varmluftsugn).

Läs gärna Sigri Sahlins bok " Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter" (biblioteket).

Skiva först!

När vi torkar rotsaker så skivar vi dem tunnt först, kokar vi dem "nästan klara", sedan torkar vi dem i en hemmabyggd tork. Potatisen måste man vara extra noga med att flera skivorna inte ligger på varandra, då mörknar de lätt, morötter verkar inte vara lika känsliga för det.
/Stina

Jag har torkat potatis och den blev inte ett dugg mörk.

Att den blir mörk beror antagligen på att den oxiderar, potatisen blir ju mörk om du skalar den och låter den ligga framme (kan undvikas genom att skölja den i askorbinsyra eller citronsyra, jag har faktiskt lyckats även med C-vitamin brus men då ska man nog undvika jordgubbssmak:).

Den bör som sagt var skivas INNAN den kokas, men sen behöver den bara förvällas några minuter för att man ska ta kål på alla enzymer som annars för att den "mognar" även fast den är torkad.

Jag tror inte temperaturen var ditt problem (var den för hög så blev potatisen bara "överkokt", troligen var det för låg luftväxling vilket gjorde att torkningen gick för sakta.

Kartong och kupevärmare fungerar klart bättre än ugn (jag har provat båda varianterna).

Nu har jag lyckats!

Provade att torka enligt era tips - dvs skiva potatisen först och sen koka den en kort stund. Enda problemet var att inte smula sönder skivorna när jag la ut dem på smörpappret... Torkade denna gång i varmluftsugn (ibland är det bra att vara semestervakt åt föräldrarnas hus) på 50 grader. 3 plåtar inne samtidigt.

Potatisen blev torr och gyllengul. Precis som det ska vara. Så nu kan vi äntligen prova Utsidans potatisgratäng - som verkar så god. Återkommer med en recension efter vandringen.

färskpotatis?

Apropå torkning av potatis, är det någon som vet om det är någon skillnad på färskpotatis och vanlig potatis när det gäller torkning?

Re: färskpotatis?

kv96laka; sa:
Apropå torkning av potatis, är det någon som vet om det är någon skillnad på färskpotatis och vanlig potatis när det gäller torkning?

Färskpotatis har ju högre vattenhalt så det lär ju ta längre tid. Annars vet jag inte om det är nån skillnad.

God torkad färskpotatis

Vet inte om det är skillnad på färskpotatis och "vanlig" - men jag kan i alla fall berätta att den färska som jag torkade precis innan vi for till fjälls för drygt två veckor sedan blev superb! Den smakade precis som nylagad! ;-)

//Gunilla

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 802
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg