Förra året tänkte vi prova det recept på potatisgratäng som finns i Utsidans kokbok. Jag följde torktipsen för potatis - dvs koka den tills den är nästan färdig, skiva den med osthyvel och torka i 50 grader. Provade flera gånger men misslyckades totalt. Potatisen blev inte alls gul och torr utan brun och seg. Jag hade valt en fast sort, men det var ändå svårt att skiva den utan att den smulades sönder - och då var inte potatisen färdigkokt utan hård i mitten, precis som det stod i receptet.
Tyvärr kan jag inte ställa in ugnen på lägre temp än den jag hade. Jag hade den inställd på lägsta, som ska motsvara 50 grader, men gradangivelsen är säkert osäker i ugnens undre skala.
Har sett andra här som verkar ha torkat potatisen rå - skivad eller riven.
Har ni några bra tips??
Jag har för övrigt torkat andra grönsaker och kött i ugnen med framgång, tex morötter, lök, svamp, lövbiff.
Tyvärr kan jag inte ställa in ugnen på lägre temp än den jag hade. Jag hade den inställd på lägsta, som ska motsvara 50 grader, men gradangivelsen är säkert osäker i ugnens undre skala.
Har sett andra här som verkar ha torkat potatisen rå - skivad eller riven.
Har ni några bra tips??
Jag har för övrigt torkat andra grönsaker och kött i ugnen med framgång, tex morötter, lök, svamp, lövbiff.