Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Tjocka änden uppåt säger jag med! Finns det folk som använder staven upp och ned?
"Samer" kallas de visst. Men vad vet såna om fjällvandring... pfft.
De skulle i och för sig hävda att de flesta träd växer med den smala änden uppåt och att det således är storsvenskarna som använder staven upp och ner.
(Är det inte så att trät i rotändan lämpar sig bäst för att slita på?)
Eller var det tvärtom?
Där ser man.. har aldrig hört om detta förr.
Det kan ju hända att samerna har lite koll på livet i fjällvärlden
Med detta sagt så måste jag ju ändå säga att det inte är något som får mig att vända på staven. Personligen ser jag bara nackdelar med det, så även om alla naturfolk i världen kanske har tjocka sidan ner, så skulle jag ändå inte vända på den förrän jag ser att det funkar bättre
Att någon ände lämpar sig bättre att slita på har jag väldigt svårt att tro.
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden? Lite konstig logik som jag har svårt att köpa. Detta utesluter inte på något sätt att tjocka änden ner faktiskt är bättre och att jag har fel, men inget har lyckas övertyga mig än i varje fall.
Den första fördelen med tjocka änden upp tycker jag är att man får ett lagom tjockt handtag. Skulle jag vända på min stav så skulle den vara för smal för att få bra grepp. Vi snackar ju inte att släpa på någon enorm påle direkt.
Den andra fördelen som jag ser är att man har den lättare änden nedåt vilket gör att det blir lättare svänga och manövrera staven i olika riktningar.
Ska man ta även en tredje och mer långsökt fördel så är det att man blir mycket snabbare och smidigare i fäkningsduellerna
Skulle man däremot gå med staven i handen hela tiden så kanske tjocka änden ner skulle vara lite mer avslappnande, det kan jag tänka mig (utan att ha provat) då det borde bli en mer naturlig pendelrörelse utan att man behöver tillföra så mycket kraft för att svänga fram staven. Själv tar jag fram min stav i stort sett enbart vid vad. Ska man ändå gå med stav i handen hela tiden tror jag mer på två stavar. Enligt utemaggan bedöms vi svenskar till och med som ett av de trögaste folken att se fördelarna med detta fenomen som är otroligt vanligt för övrigt. Jag ska ge det en chans tror jag..