Att packa tält

Tältpinnarna "kan inte" gå sönder i ryggsäcken, dom är attans starka när dom är ihopfällda tillsammans, det är när dom är utfällda och sitter i tältet dom är ömtåliga, det vet jag av tråkig erfarenhet.

Jag har aldrig hört talas om hopfällbara tältpinnar. Jag antar alltså att du menar tältstängerna.

Av pinnar använder jag oberoende av tält Hillebergs V-pinnar, vet inga bättre. De tål att slås ned i hård mark (t ex på campingplatser) eller att trampas ned i marken.

Jag packar numera aldrig ned tältet i säcken av tre skäl: 1) Det är oftast blött; 2) Jag vill packa allt utom tältet när jag är kvar i detsamma; 3) Tältet är det första jag vill få fram när jag slår läger.

Mitt gamla är ett Akto. Det är ganska skrymmande hoppackat och jag har därför valt att fästa enbart
tältduken i påse utanpå, ställa stången vertikalt i säcken och lägga pinnarna i den yttre lockfickan. I somras använde jag utslutande mitt Laser Comp. Det är väldigt behändigt och jag kan lugnt ha stången och pinnarna i packpåsen och allt utanpå ryggsäcken.

Dessa tält har inbyggda stänger av glas- eller kolfiber
(Akto har fyra, Laser har två) som gör det orealistiskt att knöla ned tältet i påsen.
Jag viker duken i fyra delar och rullar från tak till botten, vilket betyder att de formande stängerna passas in först mot
slutet.

Knölar ner tält med bågar och pinnar separat i ryggan. Om det finns minsta risk för hårdväder ser jag till att lämplig fästpunkt sticker ut lite ur påsen så man kan knyta/fästa en ände i backen eller ett träd innan man drar ut tältet. (Trist om tältet blåser bort innan det är stadigt uppsatt). Brukar komprimera tältet ganska mycket då jag oftast har snål volym på ryggsäckar. Samma med sovsäck, knölar ner och komprimerar hårt. Dock så sent som möjligt före vandring/paddling/annat börjar för att minimera funktionsförsämring.

Hemmavid efter tur vädras och torkas tält och sovsäckar noga, sedan förvaras tältet i påse utan kompression och sovsäckar i rymliga lådor/säckar. Komprimerad långtidsförvaring kan absolut minska loftet i sovsäckar.

Åtskilliga gånger har man sett filmer från polarfarare som använder en "bäddpåse" där allt sovmaterial ligger redo att bara kastas in i tältet.
Lite Norsk vinterporr http://youtu.be/WfpS1QaL48o

Det är ju allmänt vedertaget men för mig kändes det inte alltid varmare. Kanske för att min packpåse inte var diffusionstät? Eller bara idéer och inbillning.

EDIT (OT?): Videon var ganska bra för noviser som inte kan tänka själva på grund av avsaknad erfarenhet. Sen brukar jag rulla tältet medvinds så man slipper ha snöyr i ansiktet. Klassade rullkarbiner är bra med vantar men väger mer än billiga mindre.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertt Packa tält. Bo och sova 11
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg