Tältpinnarna "kan inte" gå sönder i ryggsäcken, dom är attans starka när dom är ihopfällda tillsammans, det är när dom är utfällda och sitter i tältet dom är ömtåliga, det vet jag av tråkig erfarenhet.
Jag har aldrig hört talas om hopfällbara tältpinnar. Jag antar alltså att du menar tältstängerna.
Av pinnar använder jag oberoende av tält Hillebergs V-pinnar, vet inga bättre. De tål att slås ned i hård mark (t ex på campingplatser) eller att trampas ned i marken.
Jag packar numera aldrig ned tältet i säcken av tre skäl: 1) Det är oftast blött; 2) Jag vill packa allt utom tältet när jag är kvar i detsamma; 3) Tältet är det första jag vill få fram när jag slår läger.
Mitt gamla är ett Akto. Det är ganska skrymmande hoppackat och jag har därför valt att fästa enbart
tältduken i påse utanpå, ställa stången vertikalt i säcken och lägga pinnarna i den yttre lockfickan. I somras använde jag utslutande mitt Laser Comp. Det är väldigt behändigt och jag kan lugnt ha stången och pinnarna i packpåsen och allt utanpå ryggsäcken.
Dessa tält har inbyggda stänger av glas- eller kolfiber
(Akto har fyra, Laser har två) som gör det orealistiskt att knöla ned tältet i påsen.
Jag viker duken i fyra delar och rullar från tak till botten, vilket betyder att de formande stängerna passas in först mot
slutet.