att göra lut

Det enda jag lyckats hitta är att ligninets truktur skiljer sig mellan lövträd och barrträd. Huruvida det påverkar askan har jag dock inte lyckats hitta nåt om.... Men det vore ju intressant att få veta.

Har gjort asklut med både barr och löv. Båda funkar för det jag använt det till. Det är ju askan (det obrännbara) som används. Det består bl.a. av kaliun, kalcium och metaller. Detta finns i både barr och lövträd. Mäter man hur basisk lösningen är efter kokning kanske man kan få ett svar? Jag har dock hört att det inte ska vara någon större skillnad. Men hurvida det är rätt eller inte vet jag ej. Ved innehåller även s.k extraktiva ämnen typ fetter, terpener, tanniner och vax. Som brukar kallas kåda.

/mattias som just smält grävlingfett:)

Enligt arméns Överlevnadshandbok kan man göra asklut av både granris och björk. Men samma bok säger att björk har visat sig bäst på vintern, eftersom de verksamma ämnena återfinns i björk alla årstider.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg